ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
مقدمه
قبل از پرداختن به نقش مربی پرورشی در سیستم اجتماعی مدرسه لازم است به یک نکته بسیار مهم و با اهمیت که در اصل زیربنا و پایه و اساس کارمربی تربیتی را تشکیل می دهد اشاره کرد، زیرا بدون توجه به این مطلب بسیار مهم واساسی، مربی پرورشی نمی تواند نقش خود را ایفا نماید. و آن مطلب «الگو»، «نمونه»، «سرمشق»و«اسوه» بودن مربی تربیتی است.
الگو و اسوه بودن مربی
امام علی (ع) آن الگو و اسوه تمام نمای انسان کامل و مربی بزرگ برای همه انسانها درطول تاریخ دراین زمینه در حکمت 70 نهج البلاغه چنین می فرمایند:
کسی که خودراپیشوا و مربی دیگران قرار می دهد لازم است که قبل تعلیم دادن دیگران نخست به تعلیم نفس خویش بپردازد، وپیش از آنکه بوسیله زبان دیگران را ادب کرده و تربیت نماید، لازم است که بوسیله عمل خود دیگران راادب و تربیت نماید
دراینجا به دونکته باید اشاره کرد، نکته اول ضروریت وجود الگو و نمونه دانش آموزان و دیگری پرداختن به خود وتربیت نفس خود و سپس عمل کردن مربی پرورشی به گفته ها و رهنمودهای خود است. در مورد ضروریت وجود الگو، باید به قرآن کریم مراجعه کرد که در این زمینه می فرماید:
همانا رسول خدا برای شما سرمشق نیکویی است.
درباره ضرورت عمل کردن به گفته ها و رهنمود های خود نیز قرآن کریم چنین می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید چه را می گوئید آن چیزی راکه به آن عمل نمی کنید، بزرگ است ازروی شدت و غضب نزد خدا این که بگویید آنچه را که عمل نمی کنید. ودر جای دیگر می فرماید