ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
رشته: تربیت بدنی / علوم ورزشی
1-1 مقدمه
کیفیت و چگونگی وضعیت بدنی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا تغییرات و دگرگونی های ناشی از این مسئله سایر شرایط انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. کندال در کتاب خود می نویسد ” در مجموع آن شکلی از بدن مورد توجه است که شامل حداقل میزان کشش و فشار و حداکثر کارآیی در هنگام استفاده از بدن باشد “. در این زمینه شفارد می گوید” توصیف یک وضعیت بدنی خوب به شکل کمی و کیفی امری دشوار است زیرا ایستادن مطلوب و انواع وضعیت های کارکردی با تیی بدنی افراد و نیز شغل و وظیفه ای که فرد به طور روزمره انجام می داده تفاوت های را پدید می آورد. وضعیت صحیح بدنی از جمله دانسته هایی است که هر فرد باید با اصول آن آشنا باشد و در زندگی خود آنها را رعایت کند تا بدین وسیله ضمن پیشگیری از بروز ناهنجاری های جسمانی از راحتی و آسودگی بدن نیز برخوردار گردد. هر چند تحقیقات نشان داده است که پرداختن به فعالیت های ورزشی می تواند تا حدودی در کاهش برخی از ناهنجاری های وضعیتی موثر باشد لیکن نتایج برخی از تحقیقات نشان داده است که اینگونه ناهنجاری های وضعیتی حتی در میان افرادی که با فعالیت های ورزشی می پردازند و باالتر از آن، در بین ورزشکاران با سابقه نیز مشاهده گردیده است. شیوع اینگونه ناهنجاری های وضعیتی به راحتی می تواند اعمال حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار داده و منشاء بروز عوارض فیزیولوژیکی قرار گیرند و در این میان آن دسته از نوجوانانی که در شرایط بلوغ جسمانی قرار داشته و یا از نظر تیی بدنی در دسته افراد اکتومورف و آندومورف قرار گرفته اند نسبت به افرادی که بدنی عضالنی داشته اند مستعد ابتال به ناهنجاری های وضعیتی می باشند. در این میان تربیت بدنی به عنوان ابزار موثر در مواجه با چنین مشکالتی و کاستن از پیامدهای زیان آور آن نیاز به اطالعات دقیقی دارد تا بر پایه آن بتواند نسبت به برنامه ریزی اصولی جهت تامین سالمتی جسمی و روحی اقشار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان اقدام نماید. الزمه این کار شناختوضعیت های طبیعی استاندارد و نیز آشنایی با ضعف ها و ناهنجاری های به وجود آمده در وضعیت بدنی و بررسی میزان شیوع آن است.