عیب یابی خودروهای انژکتوری


مدار کنترل الکترونیک که امروزه در خودروها بکار می شود، دارای سیستم نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته عیب یابی سرخود می باشد. یعنی در مدار کنترل الکترونیکی قسمتهایی اضافه شده که مانند یک اهم متر – یا حتی اسیلوسکوپ – بوده و مداوم علائم مربوط به کارکرد سنسورها و عملگرها را به واحد پردازنده ارسال می کند. در عین حال نرم افزاری که در مدار کنترل پیاده سازی شده همواره این علائم را کنترل شده و مراقبت می نماید تا مبادا یکی از سنسورها در اثر معیوب شدن علائم غلط ارسال کند. ضمنا اگر یکی از عملگرها مانند انژکتور یا کوئل معیوب شده باشد به راحتی مشخص شده و به راننده هشدارهای لازم داده می شود.   

عیوبی که تشخیص داده می شود به دو دسته قابل تقسیم است:

    • عیوب فیزیکی

    • عیوب عملکردی

عیوب فیزیکی ساده ترین نوع تشخیص عیب است که در صورت بروز خرابی آشکار در هریک از قطعات برقی موتور ظاهر می شود.

عیوب عملکردی عیوبی هستند که در درجه اول قابل تشخیص نیستند ولی در اثر عملکرد نادرست موتور مدار کنترل به وجود اشکال در قطعه موردنظر پی می برد. مثلا اگر انژکتور در اثر کثیفی سوخت دچار اشکال شود یک ایراد غیربرقی در آن ظاهر شده و مدار کنترل از کارکرد بد موتور متوجه این نوع اشکال شده و به راننده اعلام می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد