ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
درس مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
– مقدمه
قدرت توانایی یک فرد در تاثیرگذاری بر رفتار دیگران، برای رسیدن به هدفش. با توجه به این تعریف مشخص است که قدرت در سازمان بسیار موضوع پر اهمیتی است؛ زیرا بسیار مهم است که مدیر بداند قدرت چیست؟ چگونه آن را به دست آورد؟ چگونه از آن استفاده کند؟ و اهداف سازمانی را برآورده سازد. از سوی دیگر به واسطه شناخت قدرت می توان بسیاری از رفتارهای افراد در سازمان را پیش بینی یا تحلیل کرد.
تعریف قدرت
برای بحث پیرامون قدرت ابتدا از بیان تعاریف آغاز می کنیم. تعریفهای متعددی از قدرت موجود است که در این بخش به برخی از آنها اشاره می کنیم:
توانایی یک نفر یا دایره ای از سازمان در اعمال نفوذ بر دیگران برای دستیابی به نتیجه های مورد نظر آن. این توانایی بالقوه برای اعمال نفوذ بر دیگران در درون سازمان است؛ ولی با هدف رسیدن به نتایجی که مورد نظر صاحبان قدرت است (دفت، 759، 1374).
توانایی تاثیر گذاری بر رفتار دیگران (هرسی و بلانچارد، 1365، 91).
قدرت به ظرفیتی اشاره دارد که «الف» برای اعمال نفوذ بر رفتار «ب» دارد به گونه ای که «ب» مطابق با خواسته های «الف» عمل کند (رابینز و جاج، 1389، 342).