عنوان کامل: پایان نامه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران
تعداد صفحات: 240
دسته: اقتصاد، بانکداری، فناوری اطلاعات
-------------------------------------------------------------------------
پیشگفتار
بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف اقتصادی، بازرگانی تاثیرات شگرف این پدیده را بیش از پیش نمایان ساخته است. مزایای فراوان اقتصادی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بازرگانی شامل صرفه جویی هزینه مبادلاتی، افزایش بهره وری بنگاه و صنعت، تغییر فرایندهای مدیریت و تولید بنگاه های اقتصادی، کاهش هزینه جستجو، دسترسی بیشتر و آسانتر و ارزانتر به اطلاعات، کاهش محدودیت های ورود به بازار، شمار بیشتر عرضه کنندگان، افزایش رقابت، کاهش سود انحصاری، کاهش هزینه تمام شده و قیمت کالا و تسهیل تجاری موجب توجه روزافزون به این پدیده نوین شده است.
سازمان های بین المللی به رهبری سازمان ملل و سازمان های وابسته به آن همانند UNCTAD و UN/CEFACT طی چند سال گذشته، با ارایه استانداردها و راهبردهای پیشنهادی به کشورهای عضو، اقدامات عملی برای توسعه تجارت الکترونیکی و زیرمجموعه های آن یعنی بانکداری الکترونیکی، حمل و نقل الکترونیکی بیمه الکترونیکی و ... در جهان به عمل آورده اند. دولت ها نیز اقدامات گسترده ای برای توسعه تجارت الکترونیکی انجام داده اند. برخی دولت ها در کشورهای پیشرفته با بسترسازی حقوقی، قانونی، اقتصادی، فنی، مخابراتی و ارتباطی و با سیاستگزاری و هدایت کلان به توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی همت گمارده اند. در این کشورها بخش خصوصی پویا و کارآمد محوریت را به عهده گرفته و از آخرین تحولات فنی در فعالیت های خود استفاده می کند.
از سوی دیگر در برخی کشورهای در حال توسعه پیشرو همانند کشورهای آسیای جنوب شرقی، دولت ها علاوه بر سیاستگزاری و هدایت کلان، حمایت گسترده ای از توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی به عمل آورده اند. پیوند با اقتصاد جهانی، اصلاحات اقتصادی مناسب، توسعه منابع انسانی، بسترسازی اقتصادی، حقوقی، فنی، مخابراتی و ارتباطی و بخش خصوصی نسبتاً کارآمد شرایط مناسبی را برای توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی در این کشورها بوجود آورده است.
مقدمه
با توجه به پیشرفت های فناوری روزمره و شتابان, جوامع به جوامعی مبتنی بر دانش و آگاهی تبدیل شده اند. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها این امکان را می دهد که فعالیت های تجاری و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف پذیری انجام دهند.
در قرن بیست و یکم فناوری اطلاعاتی و ارتباطی با سرعت بیشتر پیشرفت و توسعه خواهد کرد. پیشرفت های به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بیستم باعث شکل گیری تجارت الکترونیکی شده است. تجارت الکترونیکی انقلابی عظیم در شیوه تجارت و کسب و کار به وجود آورده است.
تجارت الکترونیکی و به تعبیر وسیع تر کسب و کار الکترونیکی شیوه و نحوه زندگی کردن انسانها را نیز متحول می سازد. کشورهای پیشرفته چندین سال است که تجارت الکترونیکی را آغاز کرده اند و کم کم مسائل و مشکلات آن را تجربه کرده اند بنابراین تا حدودی بسترهای فناوری, قانونی و سرمایه های انسانی و مادی لازم برای توسعه و گسترش آن را فراهم ساخته اند و در آستانه تحول اساسی و کامل در شیوه کسب و کار و زندگی هستند, که در آن به میزان وسیع از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.
علاوه بر کشورهای پیشرفته, کشورهای در حال توسعه نیز به منظور ایجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی, در حال برنامه ریزی و تلاش هستند. در کشور ما هم تلاش های پراکنده ای صورت گرفته است, ولی این تلاشها تاکنون اثربخش نبوده است زیرا از یک طرف از انسجام و یکپارچگی لازم برخوردار نمی باشد و از طرف دیگر فاقد سرعت مناسب هستند.
از آنجا که هدف غایی کتاب حاضر بسترسازی برای گسترش تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی در ایران می باشد در این فصل در خصوص تجارت الکترونیکی بحث و بررسی به عمل می آید. هدف از ارائه این فصل آشنایی با ابعاد و زیرساخت های تجارت الکترونیکی و تبیین نقش و جایگاه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در آن می باشد.
فهرست
پیشگفتار
فصل اول: تجارت الکترونیکی
11 مقدمه
21 مفهوم تجارت الکترونیکی
31 تاریخچه تجارت الکترونیکی
41 مزایای ایجاد تجارت الکترونیکی
51 معایب تجارت الکترونیکی
61 مراحل تجارت الکترونیکی
71 مدلهای تجارت الکترونیکی
81 عواملی که باعث شتاب تجارت الکترونیکی شده اند
91 تجارب کشورها در خصوص تجارت الکترونیکی
101 اثرات تجارت الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه
111 محدودیت های رشد تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه
121 عوامل مؤثر در گسترش تجارت الکترونیکی
131 جایگاه تجارت الکترونیکی در ایران
فصل دوم: انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی
12 مقدمه
22 پول و نقش آن در تجارت
122 نقش های اساسی پول
222 ویژگیهای مطلوب پول
322 انواع تقسیم بندی پول
32 چگونگی پیدایش نظام بانکداری در جهان و سیر تکاملی آن
132 تاریخچه و چگونگی پیدایش بانکداری
232 تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی
332 مقایسه بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیکی
42 انتقال الکترونیکی وجوه
142 مقدمه
242 مفهوم انتقال الکترونیکی وجوه (EFT)
342 اهمیت و جایگاه EFT
442 مزایای بکارگیری انتقال الکترونیکی وجوه
542 نحوه عملکرد انتقال الکترونیکی وجوه
642 انواع سیستم های انتقال الکترونیکی وجوه
742 معماری سیستم های پرداخت الکترونیکی
52 سوئیفت (SWIFT)
152 مقدمه
252 تعریف سوئیفت
352 تاریخچه سوئیفت
452 مزایای سوئیفت
552 کاربرد سوئیفت
652 مکانیزم عمل سوئیفت
62 کارت های بانکی
162 مفهوم کارت های بانکی
262 تاریخچه کارتهای بانکی
362 مزایای کارتهای بانکی
462 انواع کارتهای بانکی
562 مکانیزم عمل کارتهای بانکی
662 الزامات و تجهیزات سیستم مدیریت کارت
762 مسائل و مشکلات کارتها
72 پول الکترونیکی
172 مقدمه
272 تعریف پول الکترونیکی
372 اهمیت و مزایای پول الکترونیکی
472 انواع پول الکترونیکی
572 معایب و پیامدهای منفی پول الکترونیکی
82 پرداخت الکترونیکی صورت حسابها
182 مقدمه
282 تعریف پرداخت الکترونیکی صورت حسابها
382 اهمیت پرداخت الکترونیکی صورت حسابها
482 فرآیند پرداخت الکترونیکی صورت حسابها
582 مزایای پرداخت الکترونیکی صورت حسابها
92 امنیت در سیستم های الکترونیکی انتقال وجوه
192 مقدمه
292 مفهوم امنیت
392 مسائل مربوط به امنیت
492 فناوری های امنیت اطلاعات
فصل سوم: انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی و موانع گسترش آن در ایران
13 مقدمه
23 بانکداری الکترونیکی در ایران
33 مشکلات و موانع گسترش انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران
133 مشکلات مربوط به زیرساخت های اساسی
233 کمبود سرمایه های انسانی مناسب برای انتقال الکترونیکی وجوه در ایران
333 موانع قانونی کاربرد انتقال الکترونیکی وجوه در ایران
433 موانع اقتصادی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران
533 موانع فرهنگی اجتماعی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران
633 موانع سیاسی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران
733 موانع مربوط به مقاومت کارکنان و مدیران بانکها در مقابل تغییر حرکت از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی
833 مشکلات مربوط به نظام مدیریتی حاکم بر بانکهای کشور
933 سنتی بودن سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی سازمانها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی در ایران
1033 دولتی بودن بانکهای کشور و وضعیت غیررقابتی بودن آنها
1133 مشکلات امنیتی
1233 اثرات ناشی از تحریم اقتصادی آمریکا
فصل چهارم: راههای گسترش و توسعه بانکداری الکترونیکی در ایران
14 مقدمه
24 برنامه راهبردی تحول در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران
34 نقش وظایف بانک مرکزی در برنامه تحول در نظام بانکداری جمهوری اسلامی
44 شیوه ایجاد تحول در یک بانک
ضمیمه: تعریف واژه های کلیدی
فهرست منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی