بررسی اضطراب و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی

 عنوان کامل: پایان نامه بررسی اضطراب و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی

تعداد صفحات: 98

دسته: روانشناسی، علوم تربیتی



چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی اضطراب و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهر جیرفت براساس مقیاس بالینی اضطراب و افسردگی HADS در سال 1388 انجام گرفت. براساس نمونه گیری خوشه ای 200 نفر از هر پایه تحصیلی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش این پژوهش توصیفی است، داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل: آزمون t، آزمون Anova، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.
نتایج نشان داد که نمره اضطراب دانش آموزان در مقطع پیش دانشگاهی بالاتر از مقطع متوسطه است، نمره اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر از پسر بالاتر است، بین نمره های افسردگی و اضطراب دانش آموزان براساس تحصیلات والدین تفاوت وجود ندارد. بین نمره اضطراب و افسردگی دانش اموزان براساس رشته های تحصیلی آنها تفاوت معنادار وجود دارد بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار است. بنابراین دانش آموزان مقاطع دبیرستانی باید از نظر اختلالات روانی مورد ارزیابی دقیق تری قرار گیرند.   

فهرست:
چکیده   
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه   
بیان مسأله   
اهمیت و ضرورت پژوهش   
اهداف تحقیق   
هدف کلی   
اهداف ویژه   
اهداف کاربردی   
فرضیه های تحقیق   
تعریف عملیاتی متغیرها   
تعریف عملیاتی   
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2. مقدمه   
2-1. الف) فرایند تحول در سطح سنی 15-18 سالگی   
2-1-1. خصوصیات بدنی   
2-1-2. خصوصیات اجتماعی   
2-1-3. خصیوصیات عاطفی   
2-2. اضطراب چیست؟    
2-2-1. علل پیدایش اضطراب   
2-3. انواع اضطراب ها و ترس ها   
2-3-1. اختلال اضطراب فراگیر   
2-3-2. ترس اجتماعی یا ترس از مردم   
2-3-3. فوبیای ساده یا ترس ساده   
2-3-4. اختلال وحشت   
2-4. آیا اضطراب همیشه نامطلوب است؟    
2-5. اختلالات اضطرابی   
2-5-1. اختلال آسیمگی (پانیک)    
2-5-2. اختلال اضطراب فراگیر   
2-5-3. اختلال هراس   
2-5-4. اختلال وسواس فکری و  عملی (O. C. D)    
2-5-5. اختلال استرس بعداز ضربه   
2-6. اختلال هراس سه نوع عمده دارد که عبارتند از:   
2-6-1. هراس ساده   
2-6-2. هراس اجتماعی   
2-6-3. گذر هراس   
2-7. پیش گیری و راه های درمان اضطراب   
2-8. رویکردهای روانشناسی و سبب شناسی اختلالات اضطرابی و افسردگی   
2-8-1. رویکرد روان تحلیلی   
2-9. به طور کلی فروید به سه نوع اضطراب معتقد بود   
2-9-1. اضطراب واقعی   
2-9-2. اضطراب نورتیک   
2-9-3. اضطراب اخلاقی   
2-10. آنا فروید (1965-1972)    
2-11. کارن هورنای (1952-1885)    
2-12. ملانی کلاین (1960-1882)    
2-13. هری استاک سالیوان (1949-1892)    
2-14. رنه اشپیتز (1974-1887)    
2-15. جان بالبی   
2-16. هارتن، کریس و لون شتاین   
2-17. اتورانک (1939-1884)    
2-18. آلفرد آدلر (1937-1870)    
2-19. رویکرد یادگیری   
2-20. رویکرد شناختی   
2-21. نظریه های وجودی   
2-22. درمان اختلالات اضطرابی   
2-22-1. درمان شناختی رفتاری   
2-22-2. روان درمانی بینش گرا   
2-22-3. گروه درمانی   
2-22-4. دارودرمانی   
2-23. اضطراب امتحان و راه های کاهش آن   
2-23-1. پرهیز از فشرده خوانی   
2-23-2. شرکت در جلسات آخر درس   
2-23-3. پرهیز از اضطراب های متفرقه   
2-23-4. داشتن تصور ذهنی مثبت از خود   
2-23-5. تنظیم برنامه خواب و استراحت   
2-23-6. پرهیز از کاهش تغذیه   
2-23-7. آماده شدن برای امتحان   
2-24. برای پاسخ به آزمون تستی پیشنهاد می شود   
2-25. افسردگی چیست؟    
2-25. افسردگی به دو بخش تقسیم می شود   
2-25-1. افسردگی مزمن   
2-25-2. افسردگی شدید   
2-26. علائم افسردگی   
2-26-1. محتوای تفکر   
2-26-2. نظام حسی   
2-26-3. وضعیت ظاهری   
2-26-4. خصوصیات مرتبط با سن   
2-26-5. خصوصیات پیوسته   
2-27. انواع افسردگی   
2-27-1. اختلال عاطفی - فصلی   
2-28. علل  دلایل افسردگی   
2-28-1. استرس   
2-28-2. عوامل اجتماعی   
2-28-3. شخصیت   
2-28-4. ژنتیک    
2-28-5. اعتیاد   
2-28-6. داروها   
2-28-7. بیماری ها   
2-28-8. شکست در زندگی   
2-29. درمان افسردگی   
2-30. رویکرد شناختی   
2-31. رویکرد یادگیری (1)    
2-31-1. درمان افسردگی از نقطه نظر یادگیری   
2-32. نظریه های زیست شناختی   
2-32-1. نور و شیمیایی   
2-32-2. هورمونی   
2-32-3. خواب   
2-32-4. ژنتیک   
2-33. درمان افسردگی براساس رویکردهای زیست شناختی   
2-33-الف. درمان داروئی   
2-33-1. ترکیبات سه حلقه ای   
2-33-2. ترکیبات ضدافسردگی با خاصیت مهاری اکسیداسیون آمین های یک ظرفیتی   
2-33-3. آرام بخش ها   
2-33-4. مصرف توأم داروهای فوق 5 داروهای محرک اعصاب 6 لیتوم   
2-34. تحقیقات انجام شده در داخل کشور   
2-35. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور   
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه   
روش تحقیق   
جامعه آماری   
نمونه و روش نمونه گیری   
ابزار گردآوری اطلاعات   
پایایی و روایی ابزار سنجش (HADS)    
روش اجرا   
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات   
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه   
بررسی فرضیه های تحقیق   
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه   
خلاصه پژوهش   
بحث و نتیجه گیری   
خلاصه و جمع بندی نهایی   
محدودیت های پژوهش   
پیشنهادات   
پیشنهادات کاربردی   
پیشنهادات پژوهشی   
فهرست منابع    
فارسی   
منابع لاتین



جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد