ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
عنوان کامل: روشهای علمی آشناسازی کودکان با پژوهش
تعداد صفحات: 158
دسته: روش تحقیق، علوم تربیتی
مقدمه
هر تمدنی که در تاریخ به وجود آمده است مبتنی بر مطالعه تحقیق و پژوهش بوده است، سرزمین باستانی ایران یکی از گهواره های تمدن بشری بوده است، آثار باقی مانده از آن دوران نشان می دهد که ایرانیان در هنر، ادبیات، موسیقی، علم و کشورداری به درجه بالایی از مدنیت رسیده بودند، دانشگاه معروف گندی شاپور (جندی شاپور) و تخت جمشید که هر بیننده ای را شگفت زده می کند از دلایل و شواهد آن است، کتاب زرتشت (مواعظ سه گانه پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک) و کتاب معروف مانی بنام ارژنگ نقاشی ها و ادبیات زیبای آن نشان دهنده عجین شدن، فرهنگ و ادبیات مکتوب با روح تاریخی ملت ایران است.
فهرست
فصل اول مقدمه
1- بیان مقدمه، مسأله و اهداف پژوهشی: 6
منابع فصل اول 13
فصل دوم بررسی آثار و نظریات موجود
2- نگاهی تاریخی 15
1-2- آئین مدرسی مانع کنجکاوی علمی 19
1-1-2- سنت گرایی و یکسونگری مانع تحقیق و پژوهش علمی 20
3-2- محیط خانواده وروحیه تحقیق و پژوهش 24
1-3-2- عوامل بازدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 24
2-3-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در محیط خانواده 25
4-2- عوامل ابزدارنده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 27
1-4-2- روش تدریس قالبی 28
2-4-2- تعلیم و تربیت نقلی 28
3-4-2- تعلیم و تربیت بانکی 29
4-4-2- فقدان روح پرسشگری 30
5-4-2- مطرح نشدن مجهولات: 32
6-4-2- روش تدریس معلم محوری 32
7-4-2- فقدان آموزش روشهای تحقیق در مدارس 34
8-4-2- وضع نامطلوب کتابخانه های مدارس 35
9-4-2- فقدان روحیه تحقیق در بین معلمان 38
10-4-2- فقدان نشریات علمی و تحقیقی به زبان دانش آموزی: 40
5-2- عوامل تقویت کننده روحیه تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی 41
1-5-2- ترویج روحیه اکتشاف و مشاهده گری: 42
2-5-2- روش تعلیمی حل مسأله: 46
3-5-2- هماهنگی روش تعلیمی حل مسأله با چگونگی شکل گیری رشته های علمی 58
4-5-2- انتخاب الگوی تدریس متناسب با شرایط رشد دانش آموزان 60
5-5-2- دادن کار پروژه ای به دانش آموزان: 61
6-5-2- توسعه و تجهیز کتابخانه ها و آزمایشگاه ها 66
7-5-2- اجتناب از مطالعه بی هدف 68
8-5-2- مدرسه و نماد هویت پژوهشی 70
جمع بندی و تلفیق آثار و نظرات موجود 71
منابع فصل دوم 77
منابع فارسی 77
منابع لاتین 80
فصل سوم چارچوب نظری
1-3- نظریه گشتالت 82
2-3- نظریه میدانی 84
3-3- نظریه یادگیری اجتماعی 87
4-3- نظریه انتقادی و دیالکتیکی 88
5-3- نظریه سیستمها 90
6-3- نظریه زیست بوم خلاقیت و پژوهش 92
7-3- نظریات انگیزشی روحیه تحقیق و پژوهش 96
8-3- چارچوب نظری 100
منابع فصل سوم 102