ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی دولت فرانسه طی سالهای اخیر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- احداث مراکز پژوهشی در مراکز آموزشی سراسرکشور: درحال حاضر، پرداختن به7حوزه پژوهشی اعم از صنایع الکترونیک و فن آوری اطلاعاتی و آموزشی، حمل و نقل زمینی و هوایی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی- کشاورزی، علوم مربوط به نوآوری محصولات، پژوهش پزشکی وفن آوریهای محیط زیست، از جمله مهمترین اولویتهای دولت فرانسه درحوزه پژوهش محسوب می گردد. به منظور نیل به تحقق سیاست مذکور، وزارت پژوهش فرانسه به استخدام پژوهشگران جوان و گسترش تحرک همگانی جوانان فرانسوی طی سالهای اخیرمبادرت نموده است. مأموریت آژانس ملی پژوهش (Anvar)، ارتقاء فرهنگ پژوهش، برقراری ارتباط میان پژوهشگران و موسسات پژوهشی و نیز اجرای پژوهشهای کاربردی است. شایان ذکر است که دراین راستا، تشکلهایی تحت عنوان (GIP) درجهت تحقق برنامه ها و طرحهای پژوهشی مصوب، ایجاد شده که به سازماندهی مراکز پژوهشی و دانشگاه ها می پردازند. ازجمله مهمترین این تشکلها می توان به سازمان Sophia Antipolis درمونپلیه، سازمانSaint-Quentin-en-yvelines و سازمان Cergy-Pontois درپاریس اشاره نمود. هدف دولت از ایجاد چنین تشکلهایی برقراری مشارکت واقعی میان مؤسسات بزرگ علمی و دانشگاه ها به منظور برنامه ریزیهای کلان درجهت تطابق با دانش مدرن می باشد. کشورفرانسه پس از ایالات متحده امریکا، ژاپن و آلمان درردیف چهارم کشورهای پیشرفته جهان قرار داشته و 4/2% تولید ناخالص داخلی (PIB) را به مقوله پژوهش و توسعه اختصاص داده است. کشورفرانسه همچنین به تولید 7/4% انتشارات علمی جهان و 8/16% انتشارات اتحادیه اروپا مبادرت مینماید.