ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
فرمت فایل: فایل Word ورد 2007 یا 2003 (Docx یا Doc) قابل ویرایش
مقدمه
اکنون که بنای آن داریم تا صنعت برق کشور را با سیر در گذشته نظاره گرباشیم گذشتن از نام نیروگاه طرشت نام آشنای دیرینه دست اندرکاران دیروز و امروز برق ایران روا نخواهد بود. براستی که برگی ارزنده از تاریخ صنعت برق با این نام ورق می خورد. تاریخچه تشکیل صنعت برق در ایران از سال 1283 شمسی با بهره برداری از یک مولد 400 کیلووات که توسط یکی از تجار ایرانی به نام حاج امین الضرب تهیه و در خیابان چراغ برق (امیرکبیر) نصب گردیده بود آغاز می شود. این مؤسسه تحت نام دایره روشنایی تهران زیر نظر بلدیه اداره می شد. در سال 1316 شمسی مؤسسه برق تهران که بعدها به اداره کل برق تهران تغییر نام یافت زیر نظر شهرداری بهره برداری از یک نیروگاه 6000 کیلوواتی اشکودا را به عهده گرفت. دهه سی مقارن با تحولاتی در ایران بود که یکی از پیامد های آن مطرح شدن انرژی الکتریکی به عنوان تنها چاره تأمین روشنایی و سایر نیازمندی ها درشهر های بزرگ و به طور اخص پایتخت بود تا آن زمان مولد های دیزلی وواحد های کوچک بخاری شهرداری تأمین برق تهران را بر عهده داشتند. در سال 1327 شمسی بهره برداری از یک نیروگاه 8000 کیلوواتی آغاز گردید. در سال 1328 بنگاه مستقل برق تهران که در سال 1331 به بنگاه برق تهران تغییر نام یافت، تحت نظر وزارت کشور فعالیتهای مربوط به تامین برق را عهده دار گردید. در سال 1332 دو واحد دیزل 2000 کیلو واتی و دراردیبهشت ماه سال 1335 یک دیزل 1900 کیلوواتی و در اسفند ماه همان سال یک دیزل 1000 کیلوواتی مورد بهره برداری قرار گرفت. رشد مصرف مسئولین امر را برآن داشت که از طریق خریداری ونصب واحد های بزرگ تر به این چالش پایان دهند، در سال 1334 بنگاه مستقل برق تهران وابسته به شهرداری خریداری ونصب چهار واحد 12. 5 مگاواتی بخار با شرکت فرانسوی آلستوم منعقد و به دنبال آن عملیات احداث در زمینی به وسعت نزدیک 17 هکتار در چند کیلومتری غرب تهران آغاز شد. هر چهار واحد به فاصله کوتاهی از مرداد تا مهر 1338 راه اندازی شد. این واحد ها درآن زمان بیش از نیمی از نیاز برق تهران را پوشش می دادند سوخت نیروگاه مازوت سبک وهنگام راه اندازی نفت گاز بود. آب مصرفی از طریق چاه عمیق و یک رشته کانال ازرودخانه کرج تأ مین می شد. انرژی تولیدی از طریق مبدل 11. 5 کیلو ولت به 63 کیلو ولت شبکه شهری را بدون شبکه انتقال تغذیه می نمود متعاقبا نیروی تولیدی سدکرج به پست طرشت ارتباط یافت.
فهرست
مقدمه 1
انواع نیروگاه ها 3
مشخصات فنی نیروگاه طرشت 7
شیمی 12
انواع آب موجود در نیروگاه 12
کنترل شیمیایی 16
قسمت آزمایشگاه 18
دیستیلاتور (distillator) 22
رکوپراتور 25
گرم کن فرعی 26
گرم کن شماره یک 26
گرم کن شماره دو 27
دی اریتور 28
پمپ تغذیه بویلر 29
بویلر 31
اکونومایزر 32
درام 32
چگونگی تبدبل آب مقطر به بخار 33
سوپرهیتر 33
سوخت مصرفی در نیروگاه 33
ساختمان مشعل ها 33
دیواره های داخل بویلر 35
دریچه های بازدید 35
سوپاپ های اطمینان 35
دشارژ 36
بالون 36
بادزن دم 36
بادزن مکش 37
والوهای تخلیه بویلر 37
دریچه های اضطراری بویلر 38
اتاق فرمان بویلر 38
پرژ بویلر 41
شرایط راه اندازی بویلر 43
توربین
گاورنر 46
ترنینگ گیر (turning gear) 47
دور بحرانی 47
اژکتور 48
خلاء گیری کندانسور 49
توربین 50
لابیرنت 51
یاتاقان 51
رله بوته میچل 52
اکسپنشن 53
حفاظت پوسته توربین 53
کندانسور 54
برج خنک کن 55
استارت پمپهای کندانسور 56
کولر ژنراتور 58
مسیر روغن 59
مسیر هوا 63
شرایط راه اندازی توربین 66
ابزار دقیق 68
الکتریک 76
اتاق فرمان 76
قطع کننده یا سکسیونر 77
کلید قدرت یا دیژنکتور 77
روغن 78
شین وشین بندی 79
پست فشار قوی 79
رله وحفاظت سیستم ها 80
حفاظت ژنراتور 82
حفاظت درمقابل خطا های داخلی 82
حفاظت درمقابل خطرات خارجی 83
حفاظت ترانسفورماتور 84
حفاظت خطوط فشار قوی 87
واحد الکتریک نیروگاه طرشت 92
ساختمان استاتور 93
توان اکتیو وراکتیو 93
ترانسفورماتور 94
ترانسفورماتور سه فاز موجود در نیروگاه 94
طرز خنک کردن ترانسفورماتور 95
نحوه تولید برق 96
دستگاه سنکروسکوپ 97
انواع رله های مورداستفاده در نیروگاه 98
پارالل کردن واحد با شبکه 100
مراحل خارج کردن واحد از خط 100
دستور العمل نحوه تغذیه گرداننده توربین 100
کلیدهای روی تابلوی اتاق فرمان 101
قطع یکی از واحد های بخار 102
حوادث نیروگاه وجلوگیری از بروز آن ها 102
شرح تابلوهای اتاق فرمان 103
باطری خانه 104
دیزل 104