پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری
فهرست:
فصل اول: 1
مروری اجمالی به تاریخ مو اد مخدر. 2
عوامل اعتیاد در جامعه ایرانی.. 8
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 16
فرضیه ها یا پرسشهای تحقیق.. 16
فصل دوم: 17
ادبیات و پیشینه تحقیق.. 18
نظریه های مختلف درباره عوارض و عوامل مصرف مواد مخدر. 18
نظریه های اجتماعی مطرح شده درباره اعتیاد (خرد). 19
نظریه های جامعه شناختی درباره اعتیاد (کلان). 21
نظریه های روان شناختی.. 23
وراثت و عوامل بیولوژیک (نظزیه های زیست شناختی). 26
انواع اعتیاد.. 28
آثار احتمالی مصرف الکل در بلند مدت... 30
فصل سوم: 34
الف) افرادی که تاکنون مواد مخدر مصرف نکرده اند.. 36
ب) افرادی که مواد مخدر مصرف کرده اند ولی هنوز معتاد نشده اند.. 37
1. پرسشنامه.. 39
جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 39
پایایی ابزار سنجشی (Varible). 41
فصل چهارم: 42
جدول شماره 16.. 58
فصل پنجم: 61
چکیده
مساله مواد مخدر یکی از مسایل مهم و جدی در سطح بین المللی است که از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فیزیولوژیک نگاههای مختلف را به خود معطوف نموده است. کشورمان ایران به دلیل استراتژیک و از گذشته به عنوان پلی بوده است میان شرق و غرب و در زمینه مواد مخدر با توجه به همسایگی با افغانستان به عنوان یکی از مهم ترین تولید کنندگان مواد مخدر همواره مسیری بوده برای انتقال این مواد به ترکیه و از آنجا به کشور های اروپایی. به این دلیل است که ایران از مهمترین عامل های مصرف مواد مخدر در آن نزدیکی اش به کشور افغانستان است.
یکی از راهبرد ها، شناخت ابعاد و رویکرد های نظری در باب مساله اعتیاد و مواد مخدر است که همچون چراغ راهنمایی برای هدایت آن مساله در جهات مختلف و ابعاد خاص می باشد. انجام مطالعات نظری و بنیادی در زمینه مواد مخدر یکی از خلاء های مهم در حوزه مطالعاتی و پژوهشی مصرف مواد مخدر در کشور است به طوری که تاکنون به صورت خاص مباحث نظری در ابعاد مختلف مصرف مواد مخدر به صورت منسجم به چاپ نرسیده است و محققان و پژوهشگران ایرانی در این مورد همواره با مشکل روبه رو هستند.
در حال کشور ما ایران گرفتار پنج معضل است که اگر برای آنها فکر عاجل نشود این کشور خدای ناکرده روبه انقراض خواهد رفت که این پنج معضل عبارتند از:
1. اعتیاد ( موضوع مورد بحث ما و قاچاق مواد مخدر).
2. جمعیت.
3. آلودگی شهرهای بزرگ و محیط زیست.
4. آموزش جوانان.
5. آشفتگی فرهنگ و اخلاق.
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه و بیان مساله تحقیق
فصل دوم: کلیات و مروری بر مطالب گذشته
فصل سوم:اهداف فرضیات و جدول متغیر ها
فصل چهارم: روش تحقیق
الف) نوع مطالعه
ب) حجم نمونه، شیوه محاسبه آن و روش نمونه گیری
ج) روش تحقیق و جمع آوری داده ها
د)آنالیز آماری
فصل پنجم: نتایج تحقیق
فصل ششم: بحث، نتیجه گیری، پیشنهادات
فصل هفتم: منابع
پیوست
مقدمه و هدف:
محیط دندانپزشکی یکی از مکان های استرس آور برای کودکان به شمار می آید. در بسیاری موارد والدین ترس و نگرانی خود را بی آنکه خود بدانند به کودک منتقل می کنند و باعث ترس بیشتر کودکان به ویژه در اولین ملاقات دندانپزشکی می شوند. مادران به عنوان نزدیک ترین فرد به کودک نقش مهمی در همکاری کودک در درمان دندانپزشکی دارند. هدف از این مطالعه بررسی اثر بخشی پمفلت آموزشی برای مادران بر همکاری کودکان 7-3 سال در اولین ملاقات دندانپزشکی است.
روش: اثر بخشی پمفلت تهیه شده روی 238 مادر که کودک 7-3 سال داشتند و کودک خود را برای اولین بار به یک مرکز دندانپزشکی می بردند، مطالعه شد. همکاری کودکان از طریق پرسشنامه ای که بر اساس مقیاس 4 درجه ای فرانکل تهیه شده بود سنجیده شد. این پرسشنامه حاوی 5 مرحله بود: جدایی کودک از مادر، ورود به اتاق و قرار گیری روی صندلی دندانپزشکی، باز کردن دهان، ارتباط با دندانپزشک، گرفتن جایزه .
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
چکیده :
ناآگاهی یکی از عوامل عمده در بروز و ادامهی کودک آزاری در خانواده و اجتماع است.
این آزارها میتواند صدمهای جدی به کودکان وارد کند و یا حتا باعث مرگشان شود. تحقیقات نشان میدهند از هر ۴ دختر و هر ۸ پسر، یک نفر از آنها در سنین قبل از ۱۸ سالگی مورد آزار قرار میگیرند. همچنین سالانه یک کودک از هر ۲۰ کودک، از نظر جسمی صدمه میبیند. آزارهای جسمی کودکان شامل مواردی چون سوزاندن، لت کردن و شکستن استخوانهاست. آزارهای جنسی شامل لمس بدن کودکان بهصورتی ناشایست و سوءاستفاده از آنها را شامل میشود. غفلت و بیتوجهی میتواند مواردی چون خودداری از غذا دادن به کودکان، پوشانیدن لباس، تهیه سرپناه و سایر نیازهای اساسی را شامل شود. نادیده گرفتن عاطفی شامل مواردی چون خودداری از ابراز عشق و محبت، راحتی و توجه است. بیتوجهی از لحاظ صحت هنگامی روی میدهد که از مراقبتهای طبی برای کودکان خودداری شود.
کودک آزاری دارای گستره وسیعی است و ممکن است در هر فرهنگ و اجتماعی که دارای ارزشهای اخلاقی خاص خود هستند، اتفاق بیفتد.
کلمات کلیدی: ناآگاهی والدین، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، اختلالات روانی، مشکلات خانوادگی
هر گونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود کودک آزاری است و دیگر اینکه عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یاسعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.
آزار و اذیت در بسیاری از خانوادهها پنهان داشته میشود. کودک آزاری اغلب در خانوادههایی اتفاق میافتد که از نظر اجتماعی بسیار منزوی بوده، دوستی نداشته و با دیگران نیز ارتباطی ندارند.
والدینی که در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند بیشتر امکان دارد کودکان خود را مورد آزار قرار دهند.استفاده از مخدرات و دارو میتواند شمار کودک آزاری را افزایش دهد. والدینی که بیش از حد انتقاد میکنند، در روشهای تربیتی و رعایت نظم بسیار خشن هستند، آنهایی که برای کودکانشان خیلی کم یا زیاد ابراز نگرانی میکنند و یا استرس بسیار زیادی دارند ممکن است در شمار والدین کودک آزار نیز قرار داشته باشند.
والدین کودک آزار اغلب قصد صدمه زدن به کودکان خود را ندارند. معمولاً آنها در هنگام عصبانیت کودکان خود را مورد ضرب و شتم قرار میدهند. این چنین والدینی نیاز به کمک حرفهای روانشناسی دارند
.
در قدیم به صورت تیوپ های بیس وکاتالیز ساخته میشدند ولی اخیرا در کارتریج های خود به خود مخلوط کننده تهیه میشوند.وسیستم مخلوط سازی اتوماتیک وجود دارد. دوخمیری یا دو پوتی وجود دارد.یکی از خمیرها حاوی سیلیکون با وزن مولوکولی پایین همراه با گروه های انتهایی وینیل ،فیلر تقویت کننده وکلروپلاتینیک اسید به عنوان کاتالیز بوده ودیگری حاوی سیلیکون با وزن مولوکولی پایین با هیدروژن های سایلن وفیلر تقویت کننده میباشند.این دو خمیر به یک میزان با هم مخلوط شده و واکنش افزایشی بین گروه های وینیل وهیدروژن رخ داده و محصول جانبی تولید نمیشود.
اگر در سیلیکون افزایشی گروه های هیدروکسی وجود داشته باشد .یک واکنش جانبی رخ میدهد که منجر به تشکیل هیدروژن خواهد شد.هیدروژن به تدریج در ماده قالب گیری سخت شده ازاد میشود و حباب هایی در دای های گچی تهیه شده ظرف کمتر از یک ساعت و در دای های اپوکسی تهیه شده ظرف کمتر از 24 ساعت پس از قالب گیری ایجاد میشود.در برخی از محصولات به دلیل کنترل گروه های هیدروکسیل یا وجود مواد جذب کننده ی هیدروژن مانند پلادیوم در ماده قالب گیری میتوان دای ها را بلافاصله ریخت بنابر این دستور کارخانه ی سازنده برای زمان تهیه دای از هر سلیکون خاص باید رعایت شود.
خلاصه ضرورت اجرا و اهداف کاربردی طرح :
زنان در دوران باروری و بارداری با یکی از شایع ترین بیماریهای دهان ، بیماریهای پریودنتال مواجه هستند، که نه تنها بر بهداشت دهان موثراست ، بلکه خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله آترواسکلروز ، آرتریت روماتوئید و دیابت را افزایش می دهد. بیماریهای پریودنتال عموما برای مدت طولانی بدون علامت می باشد (1). مطالعات نشان می دهد که درمیزان مراقبت های بهداشتی دهان در دوران بارداری کمبود وجود دارد و تنها 43% زنان در طی بارداری از این مراقبت ها بهره مند می شوند . مادران با تحصیلات و درآمد بالاتر بیشتر مراقبت سلامت دهان دریافت می کنند، موانع اقتصادی از دلائل عدم دریافت این مراقبتها می باشد (2). مقالات منتشر شده طی دهه گذشته نشان می دهد که به اهمیت بهداشت دهان در طی بارداری توجه شده است. این توجه نه تنها به دلیل احتمال ریسک نتایج بد حاملگی ، بلکه به این علت که عفونت های درمان نشده دهان می توانند ، عواقب خطرناکی داشته باشند . تاثیرات بلند مدت بر روی سلامت مادر و نوزاد داشته باشند. تغییرات هورمونال و ایمونولوژیک در طی بارداری باعث می شود زنان باردار در معرض ابتلا به ژنژیویت حاملگی بیش از 75% شوند که برخی از این موارد می تواند به بیماریهای پریودنتال منجر شود (3). ارزیابی بهداشت دهان از مراقبت های جامع دوران بارداری است، اما متاسفانه اغلب پزشکان و دندانپزشکان و مادران آن را نادیده می گیرند و تنها 34-22 % زنان در طی حاملگی جهت مشاوره به دندانپزشکان مراجعه می کنند . حتی در صورت وقوع مشکلات و بیماری های دهان در طی حاملگی تنها نیمی از زنان باردار جهت درمان به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند(4) . 49% متخصصان زنان معاینات دندانپزشکی را در طی حاملگی توصیه نمی کنند وفقط 10% دندانپزشکان اقدامات درمانی لازم را در طی دوره ی بارداری انجام می دهند. همچنین 14% دندانپزشکان مخالف استفاده از بی حسی موضعی در طی حاملگی هستند .
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
گسترش فزاینده و پیچیدگی فعالیت های اقتصادی و تحول سریع و روز افزون معاملات بازرگانی در دنیای امروز اعم از تجارت داخلی و یا بین المللی ونیاز شرکتهای تولیدی و بازرگانی برای حفظ ظرفیت با توسعه فعالیتها و طرح ها،سرمایه گذاری در جهت حفظ یا افزایش قدرت رقابت ازعرصه های داخلی وجهانی نیاز این شرکتها را به منابع مالی را افزایش داده است وتوانائی شرکت در تعیین منابع مالی بالقوه برای تهیه سرمایه گذاریها و تهیه برنامه های مالی مناسب ، از عوامل اصلی رشد وپیشرفت شرکت به حساب می آید. تهیه خط مشی صحیح مالی توان شرکت در نیل به هدفهای استراژیک را تقویت می کند. با شکوفایی مجدد بورس اوراق بهادار تهران و گسترش بورس به سایر استانها و با استقبال عمومی از اوراق بهادار موضوع چگونگی سودآوری شرکت ها با توجه به استراتژیهای تأمین مالی به موضوعی در خور اهمیت تبدیل شده است . به این دلیل مدیریت در تصمیم گیری درباره تأمین مالی کوتاه مدت و تامین مالی بلند مدت باید با دقت آثار و نتایج هر کدام از استراتژیهای تأمین مالی را در نظر بگیرد .
مؤسسات و بنگاه های اقتصادی به ویژه فعالان در بخش صنعت، برای ادامهی حیات و فعالیتهای تولیدی خود و همچنین توسعهی فعالیتها، به سرمایههای کلان نیاز دارند. همچنین، این مؤسسات و بنگاههای اقتصادی برای تأمین سرمایهی مورد نیاز خود وابستگی شدیدی به تامین مالی دارند. از نکات اساسی مورد توجه مدیران مالی بنگاههای اقتصادی، استراتژیها و میزان تامین مالی و اثرات آن بر سودآوری شرکت است. انواع منابع تأمین مالی در کشور به دو دستهی منابع مالی بدون هزینه و منابع مالی با هزینه تقسیمبندی میشود. منابع مالی بدون هزینه شامل پیشدریافت از مشتریان، بستانکاران تجاری، سود سهام پرداختنی و هزینههای پرداختنی است. منابع مالی با هزینه به دو دستهی منابع داخلی (سود انباشته) و منابع خارجی (تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت و انتشار سهام جدید) تقسیم میشود. انتشار سهام عادی و دریافت وام های بانکی به خصوص وام های بلندمدت، به دلیل توانایی جذب مبالغ بالا و نیز به خاطر بلندمدت بودن سررسید مالی و باز پرداخت تعهدات وامها و نامحدود بودن سررسید سهام عادی مورد استقبال شرکتها واقع شده است . تعیین آثار انجام فعالیتهای تأمین مالی بر سودآوری شرکت ها می تواند سرمایه گذاران، مدیران و دیگر استفاده کنندگان را جهت اخذ تصمیمات مناسب یاری رساند . بنابراین، شناسایی اولویت استراتژیهای تأمین مالی و عوامل تأثیرگذار بر آنها و انتخاب روشهای مناسب در راستای به حداکثر رسانیدن سودآوری شرکت ها از اهمیت زیادی برخوردار است در این تحقیق پس از تقسیم بندی استراتژی های تامین مالی و معرفی روشهای مختلف تامین مالی آنها، نحوهی تأمین مالی بنگاهها و شرکت ها و اثرات استراتژی های تامین مالی بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی از اهداف مهم مدیریت مالی حداکثر نمودن ثروت سهامداران است. به این منظور، هدف مدیران مالی یافتن استراتژیهای مناسب تامین منابع مالی برای رسیدن به این هدف است.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
پروپوزال بررسی وضعیت بازرگانی چوب در ایران و امکان صادرات مصنوعات چوبیوجود چوب و فرآوردههای ترکیبی آن از دیرباز از اهمیت اقتصادی زیادی درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه برخوردار بوده است .چوب محصولی است از طبیعتی که در زندگی بشر نقش داشته و به مرور زمان دارای اهمیت ویژهای شده است و صنایع چوب از جمله صنایعی است که ازگستردگی زیادی به صورت صنف و صنعت در سطح کشور برخوردار است و دارای امکانات بالفعل و بالقوه فراوانی میباشد، گستردگی آن از منابع طبیعی و جنگلداری شروع شده و از کارخانجات بزرگی نظیر تخته خرده چوب، تخته فیبر، تخته لایه و روکش امتداد داشته و در نهایت به صنایع چوب ختم میشود. این طیف وسیع به همراه نیاز روز افزون به محصولات آنها نشانگر اهمیت بالای این صنعت است. در کشور ما صنایع چوب نقش مهمی درایجاد اشتغال و تحقق اهداف برنامه توسعه دارد(حسین پور،1385). صنایع چوب کشورمان، بویژه صنعت مصنوعات چوبی، در دهه گذشته توسعه مناسب و مطلوبی نداشته است. اگر چه در سال های اخیر تعداد زیادی واحدهای مصنوعات چوبی تاسیس و راه اندازی گردیده است ولی علیرغم زیاد بودن تعداد واحدها تولیدات هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارد و مقدار تولید نیز در حد اندک است. به طوری که از نظر تولید در سطح جهانی در بین 25 کشور توسعه یافته و در حال توسعه پایینترین اولویت را داشته و از سوی دیگراز نظر بازار داخلی نیز هیچگاه میزان تولید، تکافوی بازار مصرف داخلی را ننموده است و همواره از این نظر مقدار متنابهی واردات داشتهایم. همچنین از نقطه نظر انتخاب مکان استقرار، واحدهای مذکور نیز،میتوان مشاهده نمود که برنامهریزی ها براساس معیارهای علمی و منطقی استوار نبوده است و در مورد واحدهای بزرگ، اغلب مشاهده میشود که محل استقرار آنها، تابع محل بازار مصرف محصولات، گردیده است. علیرغم وجود پتانسیل های زیادی که در زمینه صادرات مصنوعات و محصولات چوبی وجود دارد در سال های گذشته به دلیل صادرات محصولات نامرغوب و عدم رعایت استانداردهای لازم دراین خصوص بسیاری از بازارهای مناسب از دسترس خارج شده و حتی درمواردی منجر به از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان محصولات ایرانی در برخی از بازارهای جهانی شده است.صنعت چوب و مصنوعات و محصولات چوبی کشورمان در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی را به خود اختصاص داده است،اما مبلمان در ایران عمدتا توسط واحدهای صنفی تولید میشود و واحدهای صنعتی به مراتب کمتری در این عرصه حضور دارند. در حال حاضر طبق گزارش مرکز آمار ایران حدود ۲۲۶ واحد تولید صنعتی مبلمان با اشتغال حدود ۱۰هزار نفر در کشور وجود دارد . همچنین بر اساس گزارشات اتحادیه درودگران تعداد ۴۶۷۰۰ واحد رسمیدر زمینه صنایع چوب مشغول فعالیت بوده که تعداد ۱۱۷هزار نفر در این کارگاهها مشغول فعالیت میباشند. (نیکنام ، معصومی ، فرح آبادی ، اسفندیاری ،1386). توان بالقوه بالای این تعداد واحد تولیدی در جذب نیروی کار، افزایش تولید و در نهایت توسعه صادرات می تواند محرک بسیار خوبی جهت صنایع وابسته و مرتبط با آن نظیر چوببری، نئوپان سازی، چسب سازی، تولید تخته فیبر، روکش و تخته لایه، یراقآلاتسازی،شیشه، پارچهبافی و رنگسازی باشد. به عبارت سادهتر توسعه ی تولید و صادرات مصنوعات و محصولات چوبی می تواند منجر به توسعه ی بخش عظیمی از صنایع کشورشود. لازم به یادآوری است که بخش مصنوعات و محصولات چوبی آخرین مرحله ی کار در صنایع چوب است که بدست مصرفکننده نهایی می رسد به همین خاطر دارای ارزش افزوده بالایی بوده و اهمیت زیادی را در بخش صادرات میتواند داشته باشد( نادری،1371).بر اساس آخرین آمارها میزان واردات مبلمان و مصنوعات چوبی کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ۵۰۰میلیون دلار و کشورهای آسیای میانه و قفقاز بیش از ۵۰میلیون دلار در سال اعلام شده است ( آمار بازرگانی خارجی،1390 ). این حجم بالای واردات به همراه تجارت کشورهای دیگر بیانگر بازار بسیار عظیم مصنوعات چوبی در جهان است و چنانچه کشوری بتواند تولیدات خود را با این بازار بزرگ پیوند بزند، تحولی بزرگ در بخش صنعت چوب خود بوجودآورده و منبع عظیمی ازدرآمد را ازآن خود کرده است. با بررسی کشورهای مقصد مصنوعات و محصولات چوبی صادراتی ایران می توان دریافت که از زمان گشوده شدن بازار آسیای میانه و قفقاز به روی کالاهای ایرانی نرخ صادرات مصنوعات و محصولات چوبی سیرصعودی داشته اما عدم توجه به مسائل استانداردو کیفیت محصولات موجب شده که پس ازاندک زمانی بازار این کشورها نیزعکس العمل منفی نسبت به محصولات ایرانی ازخود نشان دهند واین عامل درکنارعواملی همچون رقابت منفی صادر کنندگان ایرانی با یکدیگر، عدم آینده نگری آنان ،صدور محصولات نامرغوب و حضور رقبائی قدرتمند چون ترکیه،ایتالیا و لهستان باعث کاهش حجم صادرات ایران به این کشورهاگردیده است . |
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید