چکیده:
مشاغل آلاینده به عنوان پدیدههایی که از موقعیت مکانی نامناسب و سازمان نیافتهی برخی از فعالیتهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در فضاهای شهری ناشی شدهاند، بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها اثرات سوء و نامطلوب دارند. مشاغل آلاینده در شهرهای بزرگ ، زندگی شهروندان را با مشکل مواجه ساخته اند که این معضل، در مناطق مسکونی عوارض حادتری به دنبال داشته است . در پژوهش حاضر، موانع جلب مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده در خصوص انتقال این مشاغل به خارج شهر به منظور حفظ محیط زیست شهری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، تحلیلی و علی است که دادههای مورد نیاز آن، به روش میدانی گردآوری شده است . نتایج فرضهای این تحقیق در سطح معنیداری کمتر از 05/0، و حدود اطمینان 95%، محاسبه شده است.. که نشان میدهد اتخاذ روشهای آموزشی مناسب و بالا بردن سطح آگاهی صاحبان مشاغل آلاینده، میتواند سبب افزایش جلب مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده برای خروج از شهر شود. و ساماندهی مطلوب بخش های صنعت، خدماتی و .. باعث جلب نظر صاحبان مشاغل آلاینده در خصوص انتقال این مشاغل به خارج شهر به منظور حفظ محیط زیست شهری مهم و الزامی می باشد.
کلید واژه: مشاغل آلاینده، انتقال مشاغل آلاینده، آلودگی، محیط زیست شهری
فهرست مطالب:
فصل 1- کلیات تحقیق... 1
1-1- مقدمه........... 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 3
1-4- اهداف تحقیق.. 3
1-5- سوالات تحقیق.. 4
1-6- فرضیات تحقیق.. 4
1-7- تعاریف واژه ها 5
فصل 2- ادبیات پیشینه تحقیق... 6
2-1- لزوم ارائه راهکار برای رفع آلوگی های ناشی از مشاغل آلاینده 7
2-2- مشاغل مختلف... 7
2-2-1- تعریف فعالیت های صنعتی.. 8
2-2-2- تعاریف خدمات... 8
2-3- مفهوم صنایع و خدمات شهری.. 10
2-4- تعریف آلودگی.. 11
2-5- مفهوم عام آلودگی.. 11
2-5-1- آلودگی هوا. 11
2-5-2- آلودگی آب و خاک... 12
2-5-3- آلودگی منظر. 13
2-6- تعریف مزاحمت... 13
2-7- علل پیدایش و بروز آلودگی و مزاحمت: 14
2-7-1- تحلیل منافع اقتصادی.. 15
2-7-2- توسعه سریع شهری.. 15
2-7-3- استقرار تاریخی.. 15
2-8- تعاریف مربوط به صنوف... 15
2-8-1- فرد صنفی ...16
2-8-2- واحد صنفی 16
2-8-3- صنف 16
2-8-4- پروانه کسب 16
2-8-5- پروانه تخصصی و فنی.. 16
2-8-6- اتحادیه. 16
2-8-7- مجمع امور صنفی.. 17
2-8-8- شورای اصناف کشور 17
2-8-9- کمیسیون نظارت... 17
2-8-10- هیأت عالی نظارت... 17
2-9- مقدمه ای بر ساماندهی.. 18
2-9-1- تاریخچه ساماندهی.. 18
2-9-2- اهداف کلان و راهبردهای اساسی ساماندهی.. 19
2-10- ضرورت نگرش سیستمی و جامع نگری.. 20
2-11- پیوستگی متقابل شهر و صنعت... 21
2-12- مرزبندی صنایع و خدمات شهری و غیرشهری.. 22
2-12-1- طبقه بندی صنایع به دو گروه کلی شهری و غیر شهری : 22
2-12-2- ترکیب صنایع تولید و خدماتی فنی.. 22
2-13- تفکیک سایر فعالیت ها و مشاغل شهری.. 23
2-14- صنایع مجاز و غیر مجاز 23
2-14-1- گروه بندی صنایع مجاز و غیر مجاز 24
2-15- شاخص های استقرار صنوف در شهر. 24
2-15-1- فضای مورد نیاز 24
2-15-2- فعالیت اقتصادی شهر و نقش صنایع در آن.. 25
2-15-3- تعداد کارگاه و صنعت در شهر. 25
2-15-4- ارتباط صنایع با یکدیگر. 25
2-16- سلسله مراتبعملکردی صنایع و خدمات فنی.. 26
2-16-1- کارگاه ها و خدمات فنی و تعمیراتی حوزه سکونتی.. 26
2-16-2- مشخصات کالبدی کارگاه ها و خدمات فنی و تعمیراتی در حوزه سکونتی.. 27
2-16-3- مشخصات مدیریتی و اجرایی کاربری های فنی و خدمات تعمیراتی حوزه سکونتی.. 27
2-16-4- علل همسانی کاربری تولیدی و تعمیراتی با سایر کاربری های خدماتی مسکونی.. 27
2-17- کارگاه ها و خدمات فنی و تعمیراتی حوزه شهری.. 28
2-17-1- در ترکیب کاربری ها در حوزه شهری.. 28
2-17-2- مشخصات کالبدی کارگاه ها و خدمات فنی- تعمیراتی.. 28
2-17-3- دسته بندی متقاضیان و مقیاس عملکردی.. 29
2-17-4- مشخصات و ویژگی های مدیریتی و اجرایی کاربری کارگاهی تعمیراتی در رده شهری.. 30
2-18- صنایع و خدمات فنی- تعمیراتی حوزه فرا شهری و ملی.. 30
2-18-1- ویژگی های مکان گزینی.. 30
2-18-2- ترکیب کاربری ها 31
2-18-3- توصیه های ویژه ساماندهی در شهرهای بزرگ... 31
2-19- طرح ها و برنامه های ساماندهی.. 32
2-19-1- ویژگی ها و مشخصات... 32
2-19-2- الگوی سلسله مراتبی ساماندهی.. 32
2-20- معیارهای ساماندهی خدمات فنی- تعمیراتی و کارگاه های مجاز 32
2-21- تحقیقات انجام شده 48
فصل 3- روش شناسی تحقیق... 51
3-1- روش تحقیق.. 52
3-2- جامعه آماری.. 52
3-3- روش گردآوری اطلاعات... 53
3-4- ابزار گرد آوری اطلاعات... 53
3-5- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 54
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات... 55
4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیر های تحقیق...................... 56
4-2- یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق........................ 73
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات... 76
5-1- نتیجه گیری.. 77
5-2- پیشنهادات... 78
فهرست منابع.. 79
فهرست جداول
جدول2‑1 هداف کلان ساماندهی صنایع و خدمات شهری.. 19
جدول4‑1 توزیع سنی صاحبان مشاغل آلاینده 56
جدول4‑2 میزان تحصیلات صاحبان مشاغل آلاینده 56
جدول4‑4 نحوه پاسخ گویی به سوالات پارامترهای اجتماعی - فرهنگی.. 58
جدول4‑5 نحوه پاسخ گویی به سوالات منافع اقتصادی.. 59
جدول4‑6 نحوه پاسخ گویی به سوالات ساماندهی مطلوب... 60
جدول4‑7 نتایج آزمون t استیودنت زیر فرضیه اول.. 73
جدول4‑8 نتایج آزمون t استیودنت زیر فرضیه دوم. 74
جدول4‑9 نتایج آزمون t استیودنت زیر فرضیه سوم. 75
فهرست شکلها
شکل 4‑1 توزیع سنی صاحبان مشاغل آلاینده زن.. 57
شکل 4‑2میزان تحصیلات صاحبان مشاغل آلاینده زن.. 57
شکل 4‑3میزان تحصیلات صاحبان مشاغل آلاینده مرد. 58
شکل 4‑4 نحوه پاسخ گویی به سوال 1.. 61
شکل 4‑5 نحوه پاسخ گویی به سوال 2.. 61
شکل 4‑6 نحوه پاسخ گویی به سوال 3.. 61
شکل 4‑7 نحوه پاسخ گویی به سوال 4.. 62
شکل 4‑8 نحوه پاسخ گویی به سوال 5.. 62
شکل 4‑9 نحوه پاسخ گویی به سوال 6.. 62
شکل 4‑10 نحوه پاسخ گویی به سوال 7.. 63
شکل 4‑11 نحوه پاسخ گویی به سوال 8.. 63
شکل 4‑12 نحوه پاسخ گویی به سوال 9.. 63
شکل 4‑13 نحوه پاسخ گویی به سوال 10.. 64
شکل 4‑14 نحوه پاسخ گویی به سوال 11.. 64
شکل 4‑15 نحوه پاسخ گویی به سوال 12.. 65
شکل 4‑16 نحوه پاسخ گویی به سوال 13.. 65
شکل 4‑17 نحوه پاسخ گویی به سوال 14.. 66
شکل 4‑18 نحوه پاسخ گویی به سوال 15.. 66
شکل 4‑19 نحوه پاسخ گویی به سوال 16.. 67
شکل 4‑20 نحوه پاسخ گویی به سوال 17.. 67
شکل 4‑21 نحوه پاسخ گویی به سوال18.. 68
شکل 4‑22 نحوه پاسخ گویی به سوال 19.. 68
شکل 4‑23 نحوه پاسخ گویی به سوال 20.. 69
شکل 4‑24 نحوه پاسخ گویی به سوال 21.. 69
شکل 4‑25 نحوه پاسخ گویی به سوال 22.. 70
شکل 4‑26 نحوه پاسخ گویی به سوال 23.. 70
شکل 4‑27 نحوه پاسخ گویی به سوال 24.. 70
شکل 4‑28 نحوه پاسخ گویی به سوال25.. 71
شکل 4‑29 نحوه پاسخ گویی به سوال 26.. 71
شکل 4‑30 نحوه پاسخ گویی به سوال 27.. 71
شکل 4‑31 نحوه پاسخ گویی به سوال 28.. 72
شکل 4‑32 نحوه پاسخ گویی به سوال 29.. 72
شکل 4‑33 نحوه پاسخ گویی به سوال 30.. 72
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
خانواده نخستین نهاد زندگی اجتماعی است که در شکل گیری عادت ها و اندیشه های اجتماعی نوجوانان نقش بسیار مهمی دارد. در شکل گیری رفتار و دیدگاههای اجتماعی نوجوانان، جو روانی عاطفی و اجتماعی خانواده نقش مهمی دارد، در خانواده هایی که والدین رفتارهای محبت آمیز دارند ، معمولاً نوجوانان نیز با رفتارهای اخلاقی مثبت و احترام به دیگران و انگیزهی پیشرفت رشد می یابند. تأثیر و نفوذ خانواده بر ابعاد مختلف رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بی شمار است. میزان پذیرش اجتماعی نوجوانان از سوی همسالان و توانایی برقراری روابط صمیمانه با آنها از محیط خانوادگی او نشأت می گیرد. از طرف دیگر بین خودپنداره، مقبولیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی که همگی جلوه های مختلف رشد اجتماعی نوجوانان هستند با پیشرفت تحصیلی آنها رابطهی مثبت وجود دارد(ورشورن،1996). نوجوانانی که توانایی های ضروری برای کارکردهای بین فردی مؤثر را یاد نگرفته اند ؛ پرخاشگر، تندخو و منزوی هستند و به شدت در معرض خطرات جسمی، روحی، اخراج از مدرسه و غیره می باشند(وارد،2004). مطالعه دانش آموزانی که دارای افت تحصیلی هستند نشان می دهد یکی از عوامل مؤثر براین پدیده مسائل خانوادگی به ویژه از هم گسیختگی خانواده، کم سوادی والدین، مشکلات عاطفی،انزوا، جو اجتماعی، روانی خانواده، عدم ارتباط صمیمانه با پدر و مادر، میزان درآمدخانواده، شغل والدین، میزان تفاهم والدین، حضور یا عدم حضور والدین، وضعیت تحصیلی سایر خواهران و برادران می باشد که در سلامت روحی و جسمی دانش آموز تأثیر فراوانی می گذارد.دانش آموزی که از شرایط خانوادگی مناسب و پشتیبانی و حمایت عاطفی والدین خود برخوردار نیست و نیازهای روحی و روانی اش تأمین نمی شود درپی ارضای احتیاجات خود دچار بی توجهی به تحصیل یا ترک آن می شود. مشکلات خانوادگی و تداوم آنها یکی از عواملی است که بشدت سبب تضعیف روحیه و افت تحصیلی دانش آموزان می شود. از آنجایی که کودکان در چنین لحظاتی زود انرژی و توان خود را از دست می دهند و نمی توانند همزمان با تحصیل بار مشکلات خانوادگی را نیز به دوش بکشند خسته و ناتوان می شوند و اولین آثار خستگی روحی آنها را می توان در گوشه گیری و پرخاشگری و کیفیت نمرات درسی آنها مشاهده کرد. افت تحصیلی به معنای دقیق آن ، زمانی است که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد . گرچه این تعریف می تواند همه کسانی را که به دنبال شکستهای پی در پی تحصیل ، از تحصیل عقب مانده و عمدتاً به اصطلاح تجدید یا مردود شده اند را در بر گیرد اما مفهوم افت تحصیلی صرفاً در رفوزگی و تجدیدی خلاصه نمی شود و می تواند شامل هر دانش آموز و دانشجویی شود که اکتسابهای آموزشگاهی و پیشرفت دانشگاهی او کمتر از توان بالقوه و حد انتظار اوست . لذا بر اساس این تعریف دانش آموزان تیزهوش نیز ممکن است دچار افت تحصیلی و کم آموزی بشوند . لذا افت تحصیلی مسئله ای است عام و نسبی. وقتی صحبت از افت تحصیلی می شود منظور تکرار پایه تحصیلی در یک دوره و ترک تحصیل بیش از پایان دوره است . به عبارت دیگر افت تحصیلی شامل جنبه های مختلف شکست تحصیلی چون غیبت مطلق از مدرسه ، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر ، تکرار پایه تحصیلی نسبت میان سنوات تحصیلی دانش آموز و سالهای مقررر آموزش می باشد.
امروزه نه تنها کشور ما، بلکه جامعه جهانی در معرض آثار سوء فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بلای خانمانسوز اعتیاد قرار گرفته است. وجود بیش از یک میلیون معتاد در کشور، باعث شده است تا علاوه بر ایجاد مشکلات فردی و خانوادگی، جامعه نیز در معرض آثار شوم اعتیاد یعنی سرقت، فساد، فحشا، قتل، قاچاق مواد مخدر و انواع بیماریهای مسری چون هپاتیت، ایدز و سل قرار گیرد. از آنجا که سلامت جامعه به سلامت خانواده ها وابسته است و شخصیت هر کس نیز در محیط خانه شکل میگیرد، پایان نامه در نظر دارد تا به بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری و شخصیت با گرایش به اعتیاد بپردازد.تعیین شیوه فرزند پروری مناسب در خانواده ها برای جلوگیری از ابتلاء فرزندان به معضلات اجتماعی خصوصاً عدم گرایش به اعتیاد
شناخت شخصیت مناسب فرزندان برای عدم گرایش به اعتیاد
تعیین علل های گرایش فرزندان به اعتیاد در خانواده
اعتیاد یک معضل بزرگ و بلای خانمان سوز در جامعه می باشد و لطمات جبران ناپذیری بر خانواده و جامعه تحمیل می کند. پژوهش حاضر به دنبال علل های گرایش به اعتیاد در بنیان خانواده می باشد و می تواند مبنای کار سازمان های بهزیستی، سازمان ستاد مبارزه با مواد مخدرو ادارات و سازمان های مرتبط با درمان و ترک اعتیاد باشد.بیشتر از همه، ابتدا شیوه فرزند پروری مستبدانه که منجر به شخصیت وابسته به والدین، عزت نفس پایین و حساسیت بالا در فرزندان، سپس شیوه فرزند پروری آزاد یا سهل گیرانه که منجر به شخصیت ضعیف و شکننده، مسئولیت پذیری پایین، عدم قدرت تصمیم گیری و وابستگی به دیگران فرزندان می گردد، باعث گرایش به سوی اعتیاد شده است. و شیوه فرزند پروری مقتدرانه که منجر به دارای ثبات شخصیتی، اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی و پختگی بیشتردر مواجهه با مسائل زندگی در فرزندان می گردد، باعث کاهش گرایش به اعتیاد گشته است.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
امروزه ثابت شده است که جهانی شدن و انفجار تکنولوژی عناصر اصلی تشکیل دهنده ی محیط اقتصادی جهان امروز است .چشم انداز رقابتی جدید به خودی خود گویاست و نیازی به بحث درباره مکانیزم تاثیرگذاز برآن نیست. مسئله ای که اهمیت دارد شناخت عواقب این تغییرات جهانی بر مدیریت است. . به بیان دیگر قدرت اقتصاد از تولید کننده به مصرف کننده تحویل داده شده است دانشمندان مفهوم پیروزی مشتری را در مقابل نارضایتی مشتری از عملکرد پایین در ارائه احضاری کالا و خدمات قرار می دهند . در این مفهوم (پیروزی مشتری) مرزهایی که قبلاً بازار را از حرفه خود که توزیع موثر ثروت است باز می داشتند در حال تخریب اند خدمات ویژه ی اینترنتی پیروزی مشتری را به افراط می کشند مدیران باید به دنبال شناسایی و دسترسی به راه های جدید برای رساندن کالای مشتری با موفقیت هر چه بیشتر باشند زیرا که این عامل از پیش نیاز های اساسی برای موفقیت می باشد همان طور که قبلاًنیز گفته شد انعطاف پذیری و نوآوری سبب تشکیل اصلی در یک مقاله ی علمی و عملی می شود که برای تفهیم مسیر تغییری که برای دستیابی به یک رقابت زیستی پایدار است. مورد استفاده قرار می گیرد عامل حیاتی برای اجرای موفق این امر ضروری نیز است توانایی های مناسبی وقف شرکت ها شوند و آن چه سریع،خلاقانه،آگاهانه در بهره برداری از پتانسیل در حال تکامل عرضه شده توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام کنند در حالی که ضرورت نوآوری و انعطاف پذیری به طور مستقیم یا غیر مستقیم به توانایی های شرکت در سازگاری و کسب رضایت مشتریان که هر لحظه در حال تغییراند مربوط است.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
بکارگیری انرژی خورشیدی در تأمین انرژی منازل و مراکز صنعتی، یکی از کاربردیترین و مقرون به صرفهترین روشهای استفاده از انرژیهای تجدید شونده در جهان امروزی است با توجه به اینکه در ایران متوسط سالانه تابش نور خورشید حدود Kwh/day 5 بوده وتعداد روزهای ابری پشت سر هم در سراسر کشور کمتر از 5 روز در سال میباشد. تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز دانشگاه ها که استفاده انرژی مستلزم صرف هزینه های هنگفت می باشد و علاوه بر آن آلودگی صوتی و مشکلات زیست محیطی از پیامدهای آن است . این تحقیق ضمن بررسی انرژی خورشیدی؛ به اصول تکنولوژی خورشیدی وکاربردهای آن در تولید صورتهای دیگر انرژی از جمله انرژی الکتریکی بپردازد و درادامه تحقیق نیز باذکر مزایای استفاده از این نوع انرژی در بخشهای مختلف، مطالعات امکان سنجی کاربرد انرژی خورشیدی در دانشگاه را مورد بحث وبررســـی قرارداده است.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
ایران با برخورداری از طولانیترین و گستردهترین و صعبالعبورترین شبکه خطوط انتقال خاورمیانه، مدیریت اجرای خطوط لوله را در کشور به یکی از کارآمدترین سیستم بهرهبرداری، راهبری و نگهداری خطوط انتقال نفتخام و فرآوردههای نفتی تبدیل کردهاست. در ایران حدود 30000 کیلومتر خط لولهی انتقال نفت و گاز وجود دارد که با احتساب خطوط لولهی بین چاه ها، مراکز جمعآوری و پالایشگاه ها این عدد به 70000 کیلومتر میرسد. انتقال فرآورده های نفتی و گاز توسط خطوط لوله که یکی از روشهای مناسب، ارزان قیمت، سریع و مطمئن است انجام میگیرد. طراحی و اجرای خطوط لوله نفت و گاز با در نظر گرفتن انواع فاکتورها و شرایط محیطی موجود، گوناگونی حالتهایی که با توجه به شرایط خاص لوله وجود دارد و یا بوجود میآید و با در نظر گرفتن اینکه عوامل بسیار زیادی در آن موثر بوده و باید اثرات آنها در نظر گرفته شود خطوط لوله نفت و گاز اکثراً به لحاظ ایمنی و ملاحظات اجتماعی به صورت مدفون انجام میگیرد و در موارد اندکی به صورت روزمینی اجرا میشوند که در مجموعهی مهندسی، چنین سازههایی به عنوان شریانهای حیاتی محسوب میشوند. این تحقیق باهدف تحلیل و بررسی پارامترهای مهم اجرایی در خطوط لوله نفت و گاز به بررسی کلیه دستاوردها، تکنولوژیها، توانمندیها و نیز چالشهای موجود در صنعت لوله و خطوط انتقال نفت و گاز میپردازد.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید
امروزه مدیریت دانش و فعالیت های دانایی محور همواره مورد تاکید تمامی سازمان ها و صاحب نظران عرصه های مختلف جامعه قرار دارد. در حقیقت مدیریت دانش کارآمد، منجر به کاهش خطاها و دوباره کاری ها می شود، سرعت حل مسائل و تصمیم گیریها را افزایش میدهد، کاهش هزینه ها را در پی دارد، تفویض اختیارات بیشتر به اعضاء موجب روابط اثربخش تر و خدمات مطلوب تر به مشتریان خواهد شد و نگرانی های مدیران منابع انسانی را در مورد بازنشستگی افراد و کمبود نیروهای متخصص را نیز جبران میکند و همچنین از میزان تخلفات و فساد اداری می کاهد. از یک سو مدیریت دانش سالهای زیادی است که وجود دارد، اما از سوی دیگر فقط در چند سال اخیر به آن توجه چشمگیری شده است.امروزه گفته میشود، که ارزش افزوده در بیشتر حرفهها به شکل دانش بروز میکند.صنعت فناوری اطلاعات بر این باور اشاره دارد که مدیریت دانش نه تنها هزینهها را کاهش و انعطافپذیری راهبردی را افزایش میدهد، بلکه تولید و کاربرد دانش را به ویژه در شرکت هایی که در محیط های فعال به رقابت میپردازند، سهل و آسان میکند.
مفهوم اعتماد و تعهد در مدیریت دانش در چند سال گذشته به طور فزاینده ای محور مطالعه سازمان ها گردیده است. امروزه اهمیت اعتمادوتعهد و هزینه در سازمان های دانش محور به خوبی آشکار گردیده است چرا که برقراری ارتباطات و تحقق همکاری میان افراد نیازمند وجود اعتماد و تعهد می باشد. در عصری که روابط بین افراد و گروه ها سست تر شده و به سرعت در حال تغییر است، اعتمادو تعهد ، موضوع محوری سازمان ها است که رشد و حیات آنها را تضمین می نماید. اهمیت اعتماد و تعهد در مدیریت به این دلیل است که مدیران به دنبال درک و شناخت چگونگی ایجاد همکاری موثر در سازمان ها می باشند( احمدی،1381 )
اعتماد عاملی کلیدی است زیرا همکاری را به وجود می آورد اعتماد وتعهد و هزینه بحثی مهم و جدی است که تا این مسئله حل نشودشکوفائی علمی، پیشرفت صنعتی و مدیریت دانش رخ نخواهد داد در صورتی که در بین افراد یک شرکت ، اعتماد و تعهد سازمانی وجود نداشته باشد ، دانش احتکار خواهد شد . مدیران باید قادر باشند تا ارزیابی دقیقی از آنچه که مورد نیاز است داشته باشند تا ارزیابی دقیقی از آنچه که مورد نیاز است داشته باشند تا بتوانند واحد خود را به واحدی کارا و موثر تبدیل کنند. اعتماد و تعهد می تواند منجر به توانمندسازی مدیریت دانش سازمانی گردد چرا که برنامه های توانمندسازی مدیریت دانش بدون وجود اعتماد و تعهد محکوم به شکست هستند. اعتمادو تعهد یکی از ابعاد توانمندسازی مدیریت دانش سازمانی و از عوامل مؤثر بر آن می باشد.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید