پژوهش حاضر با هدف برسی و توصیف میزان توجه دانش آموزان به مولفه های هویت ملی، مذهبی در قالب تصاویر موجود در کتابهای درسی تاریخ آموزش متوسطه دوره اول سل تحصیلی 93-92 بررسی و تحلیل گردیده است. و اینکه چگونه می توان میزان علاقه مندی دانش آموزان را به مولفه های هویت ملی مذهبی تاریخی از طریق سواد تصویری و نمایشی افزایش داد؟
چرا که هدف از آموزش کتاب تاریخ فقط کسب نمره و یا قبولی در پایان سال نیست چرا که این موضوع نتیجه فرعی آن است به عبارتی دیگر اهداف آموزش تاریخ آشنایی با اصلی ترین جریان های تاریخی، آشنایی با میراث فرهنگی، علاقه به میهن و آشنایی با بزرگان – مشاهیر – مفاخر آن است.
بنابراین در این پژوهش تصمیم بر آن است که شمه ای از راههای شناخت هویت ملی و دینی ایرانیان را در بین دانش آموزان شناسایی کرده و با آموزش صحیح تاریخ گامی موثر در راه تقویت هویت ملی برداریم. برای نیل به اهداف مذکور در این پژوهش راههای گوناگونی پیشنهاد گردیده که از آن جمله اند:
مصورسازی شخصیت های قاجاریه – عکس – ترسیم نقشه های تاریخی دوره قاجاریه و انطباق آن با نقشه های موجود – طراحی نرم افزارهایی به صورت تصاویری از کتاب – و نمایش آن در کلاس و استفاده از نشریات تاریخی بر هویت ملی – در قالب توسعه و تعمیم سواد نمایش تصویری و اهمیت آن در آموزش تاریخ.