بررسی موتورهای جستجوگر


رشته: کامپیوتر / فناوری اطلاعات

چکیده:

در حال حاضر تعداد زیادی سایت جستجوگر مانند، گوگل[1] _ یاهو [2]_ ماما [3]_ آلتاویستا[4] داریم که هر کدام از اینها توسط برنامه های گردشگر بنام ربوت[5] _ وب کراولر [6]_ اسپایدر [7] مرتب در وب بدنبال صفحات جدید و یا تغییریافته میگردند و به محض پیدا کردن آنها، اطلاعات مورد نظر را در پایگاه داده ای[8] خود، لیست می کنند تا در موقع لزوم و بهنگام جستجو در اختیار کاربران قرار دهند.

زمانیکه ما بدنبال یک کلمه کلیدی [9]در آن سایتها می گردیم، اطلاعات پایگاه داده ای آنها را جستجو می کنید و سپس نزدیکترین مطالب به کلمه کلیدی را برای ما نمایان می کنند که هر چه آن کلمه دقیق تر باشد، ما به مطلب مورد نظر زودتر و راحت تر دسترسی پیدا می کنیم.   

مقدمه:

توسعه اینترنت و میزان اطلاعات روزافزون تولید شده در آن ، مسأله بازیابی اطلاعات را هر چه بیشتر مطرح کرده است . برای حل این مسأله ، ابزارهای مختلفی پا به عرصه وجود نهاده اند که یکی از کارآمدترین آنها موتورهای جستجو می باشد. مؤسسه ها و شرکتهای مختلف ، موتورهای جستجوی گوناگونی طراحی نموده اند و به جرأت می توان گفت بیش از چهار هزار موتور جستجو تولید شده است که با توجه به تنوع مدارک و اطلاعات ، هر یک نوع خاصی از اطلاعات را بازیابی می کنند. حال برای آشنایی بیشتر با این ابزارهای جستجو، پنج موتورجستجو که کاربرد بیشتری دارند، معرفی و با یکدیگر مقایسه می شوند.

گوگل موتور جستجو گری است که هرکس با اینترت سرو کار داشته است صد در صد آن را میشناسد و حداقل یک بار ازآن استفاده کرده است یا اگر وبلاگ بزرگی داشته باشد برای سرچ[1] کردن در آن از این موتور قدرتمند استفاده کرده است. کار با گوگل بسیار ساده است:

اول تنظیماتی را که میخواهید گوگل بر آن اساس برای شما جستجو کند را به طور دقیق انجام دهید.

بدین صورت: این تنظیمات دارای بخش های مختلفی هست انتخاب زبان برای صفحه گوگل که تقریبا تمام زبان های زنده دنیا رادر خود دارد و تنها با یک کلیک میتوانید از زبان انگیلیسی به ژاپنی و از ان به پارسی تبدیل کنید. این قدم اول است سپس باید قسمت هایی را که میخواهید این موتور در آن ها بگردد و لغت مربوطه را به دست آورد انتخاب کنید. قسمت بعدی فیلتر هاست در اینجا میتوانید تمامی مواردی که سرچ می کنید در قسمت لینک ها ذخیره شود تا هرگاه خواستید به صورت مجدد از آن استفاده کنید بتوانید به راحتی با زدن اولین حرف آن را مجددا پیدا کنید و مورد استفاده قرار بدید. یا میتوانید تمام لغت و عباراتی را که میخواهید پیدا کنید فیلتر شوند یا بهتر بگم ذخیره نشوند بعد از این دکمه save را بزنید تا همیشه بدین صورت برای شما در سایتها و وبلاگ ها جستجو کند. سپس در چند مورد یتوانید سرچ کنید مثلا تصاویر[2] یا نقشه ها [3] یا اخبار[4] یا ویدئو[5] یا وب ها [6] و …

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد