پرسشنامه بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان



فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش )




این پرسشنامه شامل 23 سوال است که در پاسخ های مربوط سه گزینه زیاد ، متوسط و کم برای هر پرسش به عنوان پاسخ آورده شده است . برای کمی سازی پاسخ های داده شده برای گزینه زیاد نمره 3 ، برای گزینه متوسط نمره 2 و برای گزینه کم نمره 1 در نظر گرفته شده است و همچنین لازم به ذکر است که برای هر فرد متوسط نمره پاسخ های داده شده به تمامی سوالات به عنوان نمره انگیزه آن فرد لحاظ شده است . این پرسشنامه در راستای انجام پروژه کارشناسی با عنوان " بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان " تهیه شده است. در مرحله نخست این پژوهش، نظرات و پیشنهادهای شما صاحبنظر عزیز درباره بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان ، که بر اساس مطالعات علمی توسط محقق و با راهنمایی و مشاوره اساتید اینجاب پیشنهاد شده است، مورد پرسش قرار می گیرد. از نتایج این پرسشنامه صرفاً به منظور افزایش اعتبار چارچوب پیشنهادی استفاده خواهد شد. تمام پاسخ ها به صورت محرمانه باقی خواهد ماند.





جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


سمینار رابطه بین نسبت‌های مالی و کیفیت سود و بازده سهام شرکت ‌ها


مطالعه موردی شرکت فولاد مبارکه اﺻﻔهان و شرکت فولاد خوزستان

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)




چکیده:
این سمینار در پنج بخش طراحی شده است. در بخش اول مقدمه ای بر موضوع نوشته شده است. بخش دوم به مروری بر ادبیات موضوع می پردازد و در بخش سوم متدولوژی و داده های تحقیق ارائه می شود. نتایج آزمون های تحقیق نیز در بخش چهارم ارائه خواهد شد و در نهایت در بخش پایانی به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی برای مطالعات آتی پرداخته شده است.تحقیق حاضر جهت فراهم آوردن شواهدی پیرامون نقش نسبت‌های مالی در توضیح بازده سهام و ارتباط نسبت‌های مالی با کیفیت سود و بازده سهام با مطالعه موردی شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان صورت پذیرفته است. در این تحقیق نسبت‌های مالی دوازده گانه در 5 گروه نسبت‌های مالی ،گروه نسبت‌های نقدینگی (شامل نسبت جاری و نسبت آنی)، نسبت‌های اهرمی (نسبت بدهی به دارایی)، نسبت‌های فعالیت (شامل گردش موجودی کالا، گردش دارایی‌های ثابت و گردش مجموع دارایی‌ها)، نسبت‌های سودآوری (شامل بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام،سود به فروش، سود به سود ناویژه، سود عملیاتی به فروش و سود ناویژه به فروش) و ارزشیابی طبقه بندی شده اند و مورد بررسی قرار گرفته اند. این تحقیق به علت نو بودن دوره تحقیق به ادبیات موضوع در ایران کمک شایانی می کند. ضمن آنکه دامنه گسترده ای از نسبت‌های مالی را در برمی‌گیرد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد بین نسبت‌های جاری، بدهی به داریی، بازده حقوق صاحبان سهام و سود به فروش با بازده سهام رابطه معنادار مثبت وجود دارد . بر اساس یافته های تحقیق، این نسبت‌های مالی درصد ناچیزی از تغییرات بازده سهام را رقم‌ می‌زنند.

فهرست مطالب:


فصل 1- کلیات موضوع
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسئله
1-3- اهمیت و ضرورت سمینار
1-4- مروری بر مطالعات پیشین تحقیق
1-5- اهداف سمینار
فصل 2- پیشینه موضوع
2-1- نسبت‌های مالی
2-2- موارد استفاده نسبت‌های مالی وانواع نسبت‌های مالی
2-2-1- نسبت‌های نقدینگی
2-2-2- نسبت‌های اهرمی
2-2-3- نسبت‌های فعالیت
2-2-4- نسبت‌های سودآوری
2-2-5- نسبت‌های ارزشیابی
2-3- تجزیه و تحلیل نسبت‌هاى مالى
2-4- محدودیت‌های تجزیه و تحلیل نسبت‌هاى مالى
2-5- کیفیت سود و روش‌های ارزیابی آن
2-6- اهمیت ارزیابی کیفیت سود
2-7- نسبت‌های مالی برای تجزیه وتحلیل وضعیت مالی و کیفیت سود‌آوری شرکت‌ها
2-8- ارزیابی بازده سهام
2-9- نسبت‌های مالی خرد و کلان مؤثر بر بازده سهام
2-10- ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش نسبت‌های تعهدی
فصل 3- روش شناسی پژوهش
3-1- روش تحقیق
3-3- جامعه آماری و انتخاب نمونه
3-2- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- صنعت فولاد در جهان و چالش‌های آن
4-2- بررسی صنعت فولاد در کشور
4-3- چشم انداز صنعت فولاد ایران
4-4- بررسی شرکت فولاد مبارکه اصفهان
4-5- بررسی شرکت فولاد خوزستان
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- خلاصه ای از سمینار
5-2- یافته ها و نتایج سمینار
5-3- پیشنهادات
فهرست منابع
فهرست جداول
فهرست شکل ها

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


بررسی و تحلیل توسعه تسهیلات شهری از دیدگاه عدالت فضایی



فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

(مطالعه موردی شهر یاسوج)






چکیده :

عدالت فضایی از مباحثی است که در سال های اخیر در میان جغرافی دانان و برنامه ریزان اهمیت ویژه ای یافته است از آن جا که تسهیلات شهری ساختاردهنده ی شکل و ماهیت کالبدی ،اجتماعی و فضایی شهر می باشد بی عدالتی در نحوه ی توزیع آن تاثیر جبران ناپذیری بر ساختار و ماهیت شهر گذاشته است یکی از دلایل بروز مسائل ناشی از شهرنشینی و شهرگرایی کم توجهی یا بی توجهی به آثار عدالت فضایی در کشورهاست . عدم ارتباط توزیع تسهیلات و تخصیص منابع با عامل مکان و فضا از یک طرف و توزیع منابع به صورت بخشی از سوی دیگر ، موجب بروز آثار عدالت فضایی ناخواسته شده که از آن جمله می توان به عدم تعادل در توزیع امکانات و نابرابری های درآمدی بین مناطق و گرایش تمرکز در نقاط محدود اشاره کرد. گرایش برنامه ریزان و سیاستگذاران به تمرکززدایی فضایی جهت کنترل رشد کلان شهرها و کاهش عدم تعادل های فضایی و به طور کلی بهبود سلسله مراتب شهری ، در راستای تحقق عدالت و بسط آن در سطح ملی ، منطقه ای و محلی در دهه های اخیر ، منجر به اتخاذ راهبردهای شهرنشینی متفاوتی گردیده است. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل توسعه تسهیلات شهری از دیدگاه عدالت فضایی در شهر یاسوج است. بر این اساس، روش پژوهش توصیفی تحلیلی است که از مدل های آماری از قبیل ضریب همبستگی و رگرسیون ها استفاده شده است همچنین با استفاده از 12 شاخص خدماتی نحوهی توزیع خدمات در 23 محلّه ی شهر بررسی شده است که3محلّه دارای توزیع خدمات کاملاً متعادل، 5 محلّه تقریباً متعادل، 8 محلّه نیمه متعادل و 7محلّه نامتعادل در توزیع خدمات بوده اند. برقراری ارتباط آماری بین تراکم توزیع خدمات و تراکم خالص جمعیت با z-score نشان می دهد که تراکم جمعیت با توزیع خدمات دارای رابطه معناداری نسبی است. به گونه ای که محلّه هایی با تراکم جمعیتی خیلی بالا، دارای توزیع خدمات کاملاً نامتعادل هستند یافته های پژوهش در شهر یاسوج نشان می دهد که دسترسی نسبتا مناسبی به تسهیلات شهری وجود دارد با این وجود ،نابرابری میزان دسترسی به تسهیلات در شهر مشهود است.







فهرست مطالب :

چکیده

1.مقدمه

2. تحلیلی بر مفهوم عدالت

3. مفهوم عدالت فضایی

4. تحلیلی بر مفهوم عدالت فضایی در توزیع تسهیلات شهری

4. انواع عدالت فضایی

5.شناخت اجمالی از تقسیمات شهری یاسوج

6.معیارهای دسترسی به تسهیلات و نیازمندی شهری

7.روش تحقیق

8.اهمیت و ضرورت تحقیق

9.اهداف تحقیق

10. بحث و یافته های تحقیق

11. نتیجه‌گیری

پیشنهادات

فهرست منابع




جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


پاورپوینت منابع انسانی



فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)

پاورپوینت کامل و جامع با گرافیک عالی و موضوع منابع انسانی . مناسب برای ارائه به استاد.

حجم کم و قیمت مناسب.

قابل ویرایش و حذف و اضافه ی اطلاعات




چکیده :

از نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع در سازمان و در کسب درآمد آن یاد می‌شود. شناسایی و کاربرد نیروی انسانی به‌عنوان مهمترین منبع - نه در قالب شعار- در وهله اول مستلزم آگاهی از ابعاد معرفتی ، مهارتی و نگرشی آن و در وهله دوم مستلزم اعتقاد و کاربرد اطلاعات و رفتار با برابر آن اطلاعات است. براساس آمارهای منتشره ، نقش اول ثروت آفرینی در کشورهای توسعه یافته را سرمایه های انسانی با 67 درصد به خود اختصاص می دهند و این در حالی است که مجموع سهم منابع طبیعی و منابع فیزیکی در این کشور ها تنها 33 درصد استدر چنین فضایی که رقابت رمز بقا و ماندگاری سازمانهاست ، سیستم کارآمد اطلاعات منابع انسانی و عملکرد مناسب آن به‌عنوان سلاحی رقابتی در پدیدآوردن فرصتها و غلبه بر تهدیدات برای سازمانهاست و در عین حال یک مزیت نسبی و چراغ راه مدیران به حساب می آید. این مقاله به برخی مهمترین ملاحظات کاربردی در تهیه و تدوین سیستم اطلاعات منابع انسانی ، ویژگیهای نرم افزاری و سخت افزاری آن و همچنین به برخی از مهم‌ترین مزایای ناشی از آن اشاره می کند.





جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


پاورپوینت شناخت و تحلیل اجزای ساختمان




فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)




فهرست مطالب :

موضوع نشیمن شناخت
موضوع فضاها,کار,نشیمن,دنج
موضوع فضای نشیمن شناخت
موضوع پله
موضوع مبلمان
موضوع سرویس بهداشتی
موضوع تک فضاها
همراه با تصاویر




جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


پاورپوینت شناخت فضای شهری میدان ها


فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش )




فهرست مطالب :

میدان کامپو(شهر سیه نا)
میدان سن مارکو(ونیز)
میدان سن مارکو
میدان سن پیتر(رم)
میدان سن پیتر
میدان کمپدولیو(رم)
میدان کمپدولیو
ارتباط بین توده و فضا در دوره قبل از مدرنیسم و تعریف مدرنیسم از آن
ارتباط توده و فضا در دوره مدرنیسم
THE BAUHAUS
LE CORBUSIER
CENTER OF PARIS
Radiant city
MODERNISM
BRASILIA
SUBURB
دوران پس از مدرنیسم
همراه با تصاویر





جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


پاورپوینت ساختمان‌های اسکلت فلزی


فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)




فهرست مطالب :


دو نوع سازه طبیعی(اسکلت انسان) و سازه مصنوعی (منبع آب)
انواع سازه های فولادی در سازه های صنعتی خاص
ساختمان و اسکلت فولادی (سازه قابی)
انواع سازه های اسکلت فولادی
معایب و مزایای اسکلت فلزی
انواع پروفیل های مصرفی در ساختمان اسکلت فلزی
دلایل استفاده از کف ستون و بولت
دیتیل صفحه ی کف ستون و پیچ های مهاری
شکل صفحه ی کف ستون در ارتباط با ستون و فوندانسیون
پیچ های مهاری
اسکلت عمومی ساختمان فولادی
ستون با ورق تقویتی یکسره
اتصال دو پروفیل با قیدهای موازی و یا مورب
استقرار ستون بر روی کف ستون با استفاده ار نبشی نصب
شاه تیرها
تیرهای لانه زنبوری
تیرهای مرکب (در بارهای سنگین با دهانه زیاد)
ابزار نصب قطعات فولادی
راه پله (اسکلت فلزی)
شمشیری راه پله
بادبند ها
نمونه ای از بادبند ۸
استفاده از چند نوع باد بند در یک ساختمان
نمونه ای از بادبند ضربدری
دیتیل اتصال بادبند ضربدری
خرپای فضایی
انواع وسایل اتصال
نمونه ای از جوش گوشه
جوش خوب باید دارای ظاهری با مشخصات
معایب جوش
نمونه ای از خوردگی
همراه با تصاویر





جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید


ترجمه مقاله طراحی نقشه های شناختی فازی با استفاده از شبکه های عصبی برای پیش بینی سری زمانی پر هرج و مرج

عنوان انگلیسی مقاله: Design of fuzzy cognitive maps using neural networks for predicting chaotic time series
عنوان فارسی مقاله: طراحی نقشه های شناختی فازی با استفاده از شبکه های عصبی برای پیش بینی سری زمانی پر هرج و مرج. 
دسته: ریاضی
فرمت فایل ترجمه شده: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 20
ترجمه ی سلیس و روان مقاله آماده ی خرید می باشد.
_______________________________________
چکیده ترجمه:
به عنوان یک طرح کارامد برای ارائه اطلاعات و مکانیسم شبیه سازی متناسب با بررسی های بیشمار و حوزه های کاربردی، طرح شناخت فازی (FCMs) توجه زیادی را از جوامع تحقیقاتی مختلف به سمت خود جلب کرده است. به هر حال FCMs (طرح شناخت فازی) سنتی، روش کارامدی را برای تعیین وضعیت سیستم مورد بررسی و تعیین علت و معلول که مبنای واقعی نظریه FCMs (طرح شناخت فازی) می باشد، ایجاد نمی کند. بنابراین در بسیاری از موارد، ایجاد FCMs (طرح شناخت فازی) برای سیستم های علت و معلول یچیده بستگی به دانش متخصصان دارد. مدل های ایجاد شده فیزیکی، دارای کمبودهایی مهمی از نظر خاص بودن مدل و مشکلاتی از نظر دسترسی قابل اطمینان دارند. در این مقاله به طرح شبکه عصبی فازی برای بالا بردن توان یادگیری FCMs (طرح شناخت فازی) پرداخته به گونه ای که تعیین خودکار توابع عضویت و تعیین علت و معلول آن با مکانیسم استنتاج  FCMs (طرح شناخت فازی) رایج ادغام می گردد. به این ترتیب، مدل FCMs (طرح شناخت فازی) سیستم های مورد بررسی به صورت اتوماتیک از داده ها ایجاد شده و بنابراین مستقل از یافته های متخصصان می باشند. علاوه بر این، لز زیرمجموعه های متقابل برای تعریف و شرح علت و معلول در FCMs (طرح شناخت فازی) استفاده می کنیم.  این موارد تفاسیر مشخصی را در ارتباط با دلایل FCMs (طرح شناخت فازی)  ایجاد کرده و به این ترتیب درک فرایند استنتاج را اسان تر می کند. برای تایید عملکرد، روش پیشنهادی در سری زمانی پر هرج و مرج پیش بینی شده، تست می گردد. بررسی های شبیه سازی شده کارایی روش پیشنهادی را نشان می دهد.

1. مقدمه:
از زمان تحقیقات کوشو ، طرح شناختی فازی(FCMs) توجه زیادی را از جوامع تحقیقاتی مختلف به سمت خود جلب کرده است. به عنوان یک روش بررسی مدل ها، برای سیستم های پیچیده،  مدل FCMs به بررسی سیستم های دیگر به عنوان مجموعه ای از مفاهیم و روابط بین این مفاهیم که منشاء آن از ترکیب منطق فازی و شبکه های عصبی می باشد پرداخته است.ذاتا، FCMs به عنوان یک نمودار مستقیم همراه با بازخوردهایی می باشد که شامل مجموعه ای از گره ها و منحنی هایی می باشد که این گره ها را به هم مرتبط می کند. شکل 1 نمایش گرافیکی FCM و ساختار شبکه ای آن را نشان می دهد.
در FCMs گره نشان دهنده مفهوم معنایی می باشد که از سیستم مورد نظر مشتق می شود.

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

ترجمه مقاله مدلسازی زنجیره تأمین با استفاده از یک شبکه صفی

عنوان انگلیسی مقاله: Modeling a supply chain using a network of queues
عنوان فارسی مقاله: مدلسازی زنجیره تأمین با استفاده از یک شبکه صفی.
دسته: ریاضی
فرمت فایل ترجمه شده: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 27
ترجمه ی سلیس و روان مقاله آماده ی خرید می باشد.
_______________________________________
چکیده ترجمه:
در این مقاله، یک زنجیره تأمین بعنوان یک شبکه ی صفی دو نهاده ای سه مرحله ای نشان داده شده است. سفارش ورودی به زنجیره تأمین بوسیله دو متغیر تصادفی نشان داده می شود، یک متغیر برای زمان وقوع و دیگری برای مقدار اجناسی که به یکدیگر تحویل داده می شوند. هدف مقاله حاضر، محاسبه حداقل زمان پاسخگویی برای تحویل کالاها به مقصد نهایی در امتداد سه مرحله شبکه می باشد. میانگین تعداد کالاهایی که می توانند طی حداقل زمان پاسخگویی تحویل داده شوند، ظرفیت مطلوب شبکه ی صفی را تشکیل می دهد. پس از اینکه بوسیله آخرین رویداد ( یک صف و سرور آن) در هر مرحله از شبکه صفی خدمت رسانی گردید، برای مسیریابی کالاها در رویداد مناسب مرحله بعدی، تصمیمی اتخاذ می گردد که می تواند حداقل زمان پاسخگویی را بوجود آورد.


   
کلیدواژه: میانگین طول های صف، متوسط زمان های پاسخگویی، متوسط زمان های انتظار، بهره برداری ها، احتمال رشد پایدار، ‌زنجیره تأمین

1. مقدمه:
1.1 نمای کلی
سالهای زیادی است که مدل های صف برای بررسی مسائل زنجیره ی تأمین مورد استفاده قرار گرفته اند. در دهه ی 40، مدل های صف بمنظور حل دسته ی وسیعی از مسائل تداخل دستگاه مورد استفاده قرار گرفت، یعنی چند نفر تعمیرکار بایستی برای نگهداری مناسب سیستم تخصیص داده شود، یا چه تعداد اپراتور تلفن برای رسیدگی به تلفن های ترافیک موردنیاز هستند. مدل های صف برای بررسی مبادلات مربوط به تعداد خدمت رسان ها در مقابل زمان انتظار مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند. بدیهی است که اگر تعداد خدمت رسان ها زیاد باشد، هزینه ی خدمت رسان ها بالاست، ولی زمان انتظار (هزینه ی وقت تلف شده ی مشتری) پایین است.
مدل های صف بمنظور کمینه ساختن هزینه ی کسب و کار تعداد بهینه ی نقاط مشتری/ خدمات سفارش (خدمت رسان ها) را محاسبه می کنند. این مدل، نرخ متوسط ورود سفارشات، نرخ متوسط خدمات مشتری، هزینه به کسب و کار زمان انتظار سفارش (عدم رضایت مشتری)، و هزینه به اداراه مکان های خدمات مشتری را در نظر می گیرد. مدل های صف برای کسب اطلاعات قبلی نه تنها در رابطه با معیارهای سنجش عملکرد نظیر طول صف، زمان های پاسخگویی و زمان های انتظار بلکه سایر معیارهای سنجش عملکرد مانند (آ) احتمال اینکه تأخیر روی خواهد داد، (ب) احتمال اینکه تأخیر کل بیشتر از یک مقدار از پیش تعیین شده می باشد، (ج) احتمال اینکه تمامی تسهیلات خدماتی بیکار خواهد ماند، (د) زمان تلف شده ی مورد انتظار کل تسهیلات، و (ه) احتمال فواصل ناشی از انطباق انتظار ناکافی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مسائل صف شامل تعیین تعداد مناسبی از تسهیلات خدماتی برای تأمین تقاضای مورد انتظار و تعیین کارایی خدمت رسان ها و تعداد خدمت رسان های مختلف در تسهیلات خدماتی می باشند [1]. سوری  [2]، کاربرد نظریه ی صف را برای ارائه ی راه حل های مسائل زنجیره تأمین پیشنهاد داد. 

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

پایان نامه داده کاوی در بانکداری الکترونیکی


پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی
عنوان کامل: داده کاوی در بانکداری الکترونیکی
دسته: مهندسی کامپیوتر
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 95
________________________________________________________
بخشی از مقدمه:
بسیاری از شرکت‌ها و موسسات دارای حجم انبوهی از اطلاعات هستند. با گسترش سیستمهای پایگاهی و حجم بالای داده ها ی ذخیره شده در این سیستم ها ، به ابزاری نیازاست تا بتوان این داده ها راپردازش کرد و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار کاربران قرار داد.معمولا کاربران پس از طرح  فرضیه ای بر  اساس گزارشات مشاهده شده به اثبات یا رد آن می پردازند ، در حالی که امروزه به روشهایی نیازداریم که به اصطلاح به کشف دانش  بپردازند یعنی روشهائی که با کمترین دخالت کاربر و به صورت خودکار الگوها و رابطه های منطقی را بیان نمایند.یکی از روشهای بسیار مهمی که با آن می توان الگوهای مفیدی را در میان داده ها تشخیص داد،داده کاوی است ،این روش که با حداقل دخالت کاربران همراه است اطلاعاتی را در اختیار آنها وتحلیل گران قرار میدهد تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانشان اتخاذ نمایند .باید توجه داشت که اصطلاح داده کاوی زمانی به کار برده می شود که با حجم بزرگی از داده ها ، در حد مگا یا ترابایت ، مواجه باشیم . در تمامی منابع داده کاوی بر این مطلب تاکید شده است . هر چه حجم داده ها بیشتر و روابط میان آنها پیچیده تر باشد دسترسی به اطلاعات نهفته در میان داده ها مشکل تر می شود و نقش داده کاوی به عنوان یکی از روشهای کشف دانش، آشکارتر می گردد.


1.2. تعریف مسائله و بیان سوال های اصلی تحقیق
یکی از مباحث  مهم در بانکداری الکترونیکی بحث مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. به عبارتی کامل تر مدیریت ارتباط با مشتری یک روش ، یک نظام و از همه مهم تر یک راهبرد در کسب و کار است که هدف آن طبقه بندی مشتریان و مدیریت  آن ها به منظور بهینه سازی ارزش مشتری در دراز مدت ، و بهرگیری سازمان از آن است .مدیریت ارتباط با مشتری ،  در واقع در فرایند های پیدا کردن مشتری ، نزدیک شدن به آن ، مدیریت و ایجاد رضایت در مشتریان و نگهداری آن ها است]1[.ادلیستن این فرایند را تحت عنوان چرخه حیات مشتری این گونه بیان می کند:بدست آوردن مشتری، افزایش ارزش مشتریان و نگهداری مشتریان خوب.
برای هر مشتری ،سازمان باید قادر باشد به سوالاتی نظیر زیر پاشخگو باشد؟
1-آیا مشتری سود ده است؟
2-چرا مشتری این کسب و کار را با سازمان انجام می دهد؟
3-مشتری چه چیزی را دوباره سازمان دوست دارد؟
4-آیا مشتری این کسب و کار را با رقبای سازمان هم انجام می دهد؟

جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید