پیش بینی حجم روزانه ترافیک در جاده 407ETR


چکیده

جاده 407ETR یک جاده شش و چهار باندی دارای عوارض در ناحیه بزرگ تورنتو (GTA) است و سالها به عنوان مسیر کمکی جاده بزرگراه 401 محسوب گردیده است.

بزرگراه 401 پرتردد ترین بزرگراه در آمریکای شمالی است و هر روز بیش از یک میلیون وسیله نقلیه از آن عبور می کنند. طول جاده 407ETR در حد 154 کیلومتر است.

در حال حاضر (نوامبر 1998) , 67 کیلیومتر از این جاده در حال کار است. در برنامه ریزی عملیاتی جاده 407ETR باید تعداد استفاده کنندگان آن در هر روز از چند ماه قبل پیش بینی شود هدف اصلی این مقاله آن است که فرایندهای کالیبراسیون معیارسنجی و اعتبار سنجی مدل های پیش بینی کاربرد روزانه این جاده تشریح شود و نتایج بدست آمده مورد بحث قرار گیرد. دوره زمانی مقیاس سنجی و پیش بینی دشواری خاصی دارد چون بطور عمده تعداد کاربران این جاده در این دوره زمانی در نوسان بوده است. چهار مورد مدل سری زمان تهیه شد و مقیاس سنجی گردید.   

نوع ترکیب دراین مدل ها متفاوت بود و متغیرهای موثر مربوط به دو مورد گسترش جاده و پخش برگشت خودکار مربوط به همبستگی خودکار بخش های خطا در این مدل در لحظات مختلف و تنوع زمان در این مدل ها دیده می شود.

مدل 1 و مدل 2 فاقد بخش های خود برگشتی هستند ولی مدل 3 و مدل 4 این بخش ها را دارند. مدل 1 ومدل 3 نسبت به گسترش بزرگراه حساس نیستند ولی مدل 2 و مدل 4 حساسند. بر اساس اطلاعات هشت ماهه (14 اکتبر 1997 تا 14 ژوئن 1998) و روش ARIMA (روش یکپارچه و خود رجعتی حرکت میانگین) چهار مدل مذکور مقیاس سنجی شدند. نتیجه مقیاس سنجی مقایسه گردید. گرچه مقدار تفاوت و اختلاف کم است ولی گفته می شود که مدل 4 از همه بهتر است. اعتبار سنجی در طول 5 ماه این انتخاب را تایید می کندو نشان می دهد که تعداد کاربران روزانه در این مدل به نحو بهتری برآورد می شود. نتیاج تحقیق نشان می دهد که پیش بینی دقیق کاربرد روزانه بزرگراه عوارض حتی در شرایطی که نوسان قبلی بالاست امکانپذیر می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد