بانکداری الکترونیکی


مقدمه:

هرگاه سخن از بانک داری الکترونیکی به میان می آید، ناخودآگاه به یاد دستگاه های خودپرداز می افتیم؛ اما از همان آغاز، یعنی سال 1918 میلادی که بانک های فدرال آمریکا با کمک تلگراف به انتقال وجوه می پرداختند، ماجرا به همین جا، یعنی دریافت و پرداخت پول ختم نمی شد و حتی در ایران که با فاصله تاریخی حدود پنجاه و سه چهار سال بعد، یعنی در سال 1350، کار خود را آغاز کرد، ماجرا به پرداخت اتوماتیک پول و دستگاه های خودپرداز ختم نمی شد. بانک داری الکترونیکی در ایران، کار خود را به طور رسمی در سال های 1372 و 73 و با ایجاد ارتباطی میان بانک ملی و فروشگاه شهروند، آغاز کرد؛ سپس در سال 1381 و با تدوین مجموعه مقررات حاکم بر شبکه تبادلات بین بانکی یا همان طرح شبکه شتاب، زمینه های گسترده تری از بانک داری الکترونیکی در ایران مطرح شد. با ایجاد شبکه شتاب، ابتدا بانک های کشاورزی، توسعه صادرات و صادرات ایران، به این شبکه پیوستند. به این ترتیب، شبکه شتاب توانست ارتباطی بین دستگاه های خودپرداز این سه بانک ایجاد کند. مدتی بعد دو بانک خصوصی سامان و کارآفرین، داوطلب پیوستن به شبکه شتاب شدند؛ سپس با رواج کارت های اعتباری، خودپردازها، سیستم گویا و استفاده از تلفن، پیام کوتاه، ایمیل و وب سایت بانک ها، قدم های بعدی، سریع تر برداشته شد.   از طرف دیگر با اجرای طرح هایی چون طرح سیبا در بانک ملی، طرح سپهر در بانک صادرات، طرح جاری بانک رفاه، طرح مهر بانک کشاورزی، طرح جام بانک ملت و طرح بانک داری 24 ساعته بانک های خصوصی، بانکداری الکترونیکی توانست در فعالیت های روزانه مردم جای خود را باز کند. بانک داری الکترونیکی به غیر از ارائه خدمت به مشتریان به بانک ها نیز کمک می کنند. همه ما بانکی را می پسندیم که دسترسی به آن در نقاط مختلف، امکان پذیر باشد و در صف های طولانی آن منتظر نمانیم و در عین حال، بانکی مشتری مدار، تمیز و البته معروف و خوش نام هم باشد. شاید این همه، آن چیزی نباشد که بانک داری الکترونیکی، ارائه می کند؛ اما بدون شک همه موارد فوق را داراست؛ زیرا با کمک بانک داری الکترونیکی، بانک ها قادر خواهند بود تا خدمات خود را بدون انتظار طولانی و در زمان های مختلف شبانه روز و از طریق کانال های ارتباطی مختلف که قبلاً به آنها اشاره شد، ارائه نمایند. به عبارت دیگر: بانکداری الکترونیک را می توان استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منبع (پول) در سیستم بانکداری معرفی کرد. در تعریفی دیگر بانکداری الکترونیکی عبارت از ارائه کلیه خدمات بانکی به صورت الکترونیک و از طریق واسطه های ایمن و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری. به طور خلاصه، مزایای بانکداری الکترونیکی را می توان در موارد زیر فهرست نمود:

1) - دسترسی به شعب های بانک در نقاط مختلف جغرافیایی.

2) - دسترسی بدون محدودیت زمانی و حتی در روزهای تعطیل به برخی از خدمات بانک.

3) - افزایش سرعت روند عملیات بانکی.

4) - انجام امور بانکی از خانه ((home – bankink)) و با کمک کامپیوتر شخصی خود که سبب کاهش تردد های بی مورد و در نتیجه، کاهش ترافیک شهری خواهد شد).

5) - کمک به رونق تجارت الکترونیکی.

6) - عدم نیاز به ساخت و ساز بانک هایی با فضای بزرگ تر، جهت ارائه خدمت به مشتریان.

7) - امنیت که مهم ترین مزیت بانک داری الکترونیکی محسوب می شود.

8) - صرفه جویی در وقت مشتریان و کارکنان بانک.

9) - عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد