پروژه بررسی ماهیت لعاب و انواع آن


لعاب
پوشش های سرامیکی از لایه های نازک شیشه که سطح کاشی ها را می پوشانند. ساخته شده اند. این پوشش با پاشیدن محلول سوسپانسیون به دست آمده از خرد کردن قریب ها با آب و سایر ترکیبات مربوط. بر روی بدنه سرامیک که به صورت بیسکویت درآمده یا فقط خشک شده به کار برده می شود.
تعریفی که از لعاب و فریب توسط Emiliani در TECNOLOGIA DEI PROCESSI CERAMICI بیان شده است. به شرح زیر می باشد:
-فریب ها یا لعاب:
به پوشش های ترانسپارنت انواع کاشی با ظروف سرامیکی فاینس (تزئینی) لعاب خورده و نیز ارتن ور آهکی مربوط می شود. نوع خاصی از لعاب که (فریت ترانسپارنت) نامیده می شود. به صورت لایه های نازک برای تزیین رو لعابی به کار می رود تا به کاشی و ظروف سرامیکی تزنینی ماجولیکا، درخشندگی بیشتری بدهد.   
لعاب ها: این اصطلاح به کلیه پوشش های بسیار اوپک، کدر (opaque) شیشه ای اطلاق می شود. نوع خاصی آن لعابی است که (ماجولیکا) نام دارد و به صورت لایه های نسبتا ضخیم بر روی بیسکویت Faenza به کار می رود تا به محصول نهایی، ظاهری سفید و درخشان بدهد. کدری لعاب با وارد کردن یک اوپک کننده سیلیکات زیرکونیم، اکسید قلع، اکسید تیتانیم به درون ترکیب، پخش و سرد کردن با ریختن داخل آب حاصل می شود.
مکانسیم تشکیل شیشه و فرمولاسیون
کلیه مواد شیشه ای، از ذوب انواع مختلف سازندگان گزارش شده در جدول 1 نتیجه می شوند:
– عوامل شیشه ساز -مواد کمک ذوب یا گداز آور (flues)
-اوپک کننده ها (opacifiers) – پایدار سازها و تثبیت کننده ها (stabilizers)
-عوامل تبدیل کننده شیشه به کریستال (Devitficants)
ایزوتوپی (isotropy) مهم ترین مشخصه و ویژگی شیشه ها است. در حالی که مواد جامدی که ساختار کریستالین دارند به مواد غیر ایزوتوپ (Anisotropic) معروفند. به این دلیل در ابتدا فرض می شد ک شیشه ها مواد بی شکل (آمورف) هستند تا اینکه بر اساس تحقیقاتی که توسط warren, Zachariasen انجام شد. مشخص شد که سیلیسیم دارای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد