ترجمه مقاله روش تبدیل دیفرانسیلی برای تعیین راندمان فین های افقی هادی با هدایت گرمایی وابسته به دما


Differential Transformation Method to determine fin efficiency of convective straight fins with temperature dependent thermal conductivity

رشته: مکانیک

جهت دانلود رایگان مقاله انگلیسی اینجا را کلیک نمایید

چکیده:

در این مطالعه، راندمان فین های افقی هادی با هدایت گرمایی وابسته به دما، با استفاده از روش شبیه سازی موسوم به روش تبدیل دیفرانسیلی (DTM) حل شده است. مفهوم تبدیل دیفرانسیلی به اختصار معرفی شده است، و ما آن را برای یافتن راه حل هایی برای معادلات غیر خطی به کار گرفته ایم. نتایج به دست آمده از DTM با آن هایی که از حل های عددی و دقیق به دست آمده اند مقایسه شده است تا دقت روش پیشنهادی بررسی شود. نتایج نشان می دهند که روش تبدیل دیفرانسیلی می تواند به نتایج مفیدی جهت پیش بینی حل چنین مسائلی برسد. بعد از این بررسی، ما اثرات بعضی از پارامترهای کاربردی فیزیکی در این مسئله مثل پارامتر دما-هندسی فین و پارامتر هدایت گرمایی را تحلیل می کنیم.

واژه های کلیدی: بازده فین، هدایت گرمایی، روش تبدیل دیفرانسیلی (DTM)، حل عددی (NS)   

1) مقدمه:

شمار رو به رشدی از کاربردهای مهندسی با انتقال انرژی در ارتباط هستند که مستلزم جابجایی سریع گرما است. برای افزایش نرخ انتقال گرما روی یک سطح، به طور معمول از نصب فین استفاده می شود. مکانیزم انتقال گرمای فین، هدایت گرما از منبع آن به سطح فین توسط هدایت گرمایی آن، و سپس پراکنده کردن گرما در هوا به وسیله اثر جابجایی گرمایی است. سطوح گسترش یافته به طور وسیعی در کاربردهای صنعتی گوناگون استفاده می شوند. یک بررسی گسترده در باره این موضوع توسط Kern، Krause و Aziz نشان داده شده است. همچنین مقدار قابل توجهی از تحقیقات درباره پارامترهای دمایی متغیری با عملکرد فین در کاربردهای عملی همراه هستند، به انجام رسیده است. در مقاله حاضر، معادله دیفرانسیل غیر خطی منتج شده با استفاده از DTM حل شده است، جهت ارزیابی توزیع دمای درون فین و مقایسه آن با حل دقیق و داده های عددی. با استفاده از توزیع دما، راندمان فین توسط متغیری تحت عنوان پارامتر دما-هندسی فین (Ψ) بیان شده است و پارامتر هدایت گرمایی (ß)، تغییرات هدایت گرمایی را تشریح می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد