تجربیات مدون مدیر و معاون اجرایی مدارس


تجربیات ارتقای شغلی فرهنگیان / معاون اجرایی / به همراه فرم

همگی ما می دانیم معلم انسانی است که عهده دار تعلیم و تربیت دانش آموزانان است. انسانی که خود تحت تاثیر عوامل خانوادگی، محیطی و اجتماعی قرار دارد. وقتی عوامل ترغیب کننده باشند قاعدتا همه معلم ها در کارشان موفق تر خواهند بود و اگر در این خصوص کوتاهی صورت پذیرد مربی به جایی نخواهد رسید. نقش تربیتی دبیران بسیار مهم است. معلم الگوی مورد علاقه دانش آموزان است. لذا نقش سازنده ای در تربیت انسان ها دارد. توجه در مکتب تربیتی اسلام، قلب و ارتباط آن با ارواح و با خدا مهمترین مساله تربیتی است. همه دبیران علاوه بر نقش تعلیمی و انتقال معلومات نقش مهم دیگری به نام نقش تربیتی دارند که همان پرورش و به فعلیت رساندن قوا و استعدادهای دانش آموزان در ابعاد گوناگون عقلانی، عاطفی، اخلاقی، دینی و … است. چند ویژگی در ارتباط با نقش تربینی دبیران مهم است که مختصر توضیح می دهیم:  

  • بعد علمی: کار دبیران همانند کار انبیای الهی کاری عظیم و پر ارزش است. طبیعتا معلومات خاص زیادی را می طلبد، پس دبیران باید بر رشته علمی و تخصصی خویش احاطه کامل داشته باشند. همچنین از شیوه های تربیت آگاهی داشته باشند، تربیت ذهنی، روحی، عاطفی و … دانش آموزان را بشناسند و آگاه باشند. از تفاوت های فردی دانش آموزان آگاهی داشته باشند.
  • بعد اخلاقی: این مرحله خیلی مهم است. همه دانش آموزان از اخلاق دبیران تاثیر می پذیرند، پس دبیران باید اخلاص داشته باشند. همچنین کرامت و شرافت نفس داشته باشند. معلمی که به صفت کرامت نفس متصف باشند در نظر بچه ها با وقار و با ابهت جلوه می کند و در نزد آنها محبوب می شود، در نتیجه سخنان وی در دانش آموزان موثر واقع می شود. دبیران باید عمل به علم و گفتار داشته باشند. معلم باید از تضاد بیت عمل و گفتار بپرهیزد. امام صادق (ع) می فرمایند: «هر گاه عالمی به علم خود عمل نکند گفتار او در دل ها نفوذ پیدا نمی کند چنانچه آبب باران در کوه صفا نفوذ نمی کند». دبیرانی می توانند به اهداف آموزشی و تربیتی خود برسند که خوش اخلاق و خوش رفتار باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد