گزارش کارآموزی در هنرستان فنی و حرفه ای


گزارش کارآموزی: رشته کامپیوتر

تعریف:

هنرستان محلی است که درآن هنرجوعلاوه بر آموزش های عمومی، آموزش رشته های مربوط به زمینه صنعت درشاخه فنی وحرفه ای راازسال دوم متوسطه به مدت 2سال فرا می گیرد. هنرستان فنی به فارغ التحصیلان مدرک تحصیلی دیپلم دررشته مربوطه درزمینه صنعت اعطا می نماید.

دانش آموزان در ایران در صورت تمایل به به دست آوردن مهارت های فنی یا هنری پس از پایان سال نخست دبیرستان به هنرستان می روند. هنرستان یک دوره 2 ساله آموزش فن و هنر است و بیش از 100 رشته مختلف دارد.

افرادی که هنرستان را به پایان می رسانند بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی می توانند در کنکور کاردانی پیوسته شرکت کنند. در صورت تمایل امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد.
در طراحی یک هنرستان باید به چهار فاکتور تاثیرگذار توجه کرد:

عوامل محیطی (فضا و طراحی مناسب مدرسه، کلاس ها و…)

عوامل اجرایی و یادگیرندگان (آموزش قبل از شروع به جهت توجیه مدیران، معلمان و دانش آموزان)   

تاریخچه

مدرسه ایران و آلمان به عنوان اولین هنرستان فنی و حرفه ای در سال 1283هجری شمسی به کمک دولت آلمان در تهران دایر گردید که تا جنگ جهانی اول به فعالیت خود ادامه داد، لیکن وقوع جنگ و همچنین قطع شدن هزینه مدرسه موجب تعطیل شدن آن گردید.

پس از جنگ در پی مذاکرات دو کشور ایران و آلمان، این مدرسه در سال 1303هجری شمسی با نام هنرستان صنعتی مجدداً شروع به کار کرد. نکته قابل توجه آنکه مدرسه ایران و آلمان فاقد دروس علمی و فنی بود؛ اما از آنجا که از سویی هدف آن مدرسه تربیت دانش آموزان ایرانی برای تحصیل در آموزشگاههای حرفه ای و عالی آلمان بود و از سوی دیگر پس از پایان جنگ جهانی اول به صورت هنرستان صنعتی بازگشایی شد، از آن به عنوان نخستین هنرستان فنی یاد می شود.
هنرستان صنعتی تهران دارای شعبه های فلزکاری و نجاری بود و شاگران در صورت تمایل می توانستند کلاسهای جداگانه ای را در زمینه داروسازی و دیگر رشته های فنی بگذرانند. این هنرستان تا جنگ جهانی دوم توسط معلمان ایرانی و آلمانی اداره میشد، لیکن با خروج معلمین آلمانی از کشور به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم، زیر نظر معلمین ایرانی اداره گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد