بررسی جاسوسی و خیانت


کار تحقیقی

رشته حقوق

چکیده:

جرم جاسوسی، جرم سازمان یافته و فراملی می باشد که در آن اطلاعات حیاتی یک کشور از طریق یک نظام سازمان یافته و منابع انسانی در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار می گیرد.

جرم جاسوسی شامل جرایم تسلیم نقشه، اسرار، اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی یک کشورمی شود که در ماده 501 قانون مجازات اسلامی ایران و ماده 178 قانون جزای افغانستان مورد حکم قانون گذار قرار گرفته است.

جاسوسی از لحاظ مجازات در زمره جرائم مشمول تعزیر محسوب می گردد؛ و از لحاظ سیاسی بودن یا عادی بودن جرم جزء جرائم عمومی است. طبق قوانین موضوعه ایران و افغانستان تابعیت در تحقق جرم جاسوسی و تشخیص آن از خیانت به کشور موثر نیست. طبق صلاحیت های سرزمینی، شخصی و واقعی جرم جاسوسی در صورت ارتکاب در خارج از قلمرو ایران بر اساس قوانین کیفری ایران قابل تعقیب می باشد.

واژگان کلیدی: جرم، جاسوسی، اطلاعات، تفحص، تجسس.   

مقدمه:

یکی از مصادیق بارز و قدیمی جرایم علیه امنیت جرم جاسوسی است، که معمولاً یک جرم سازمان یافته و در عین حال فراملی می باشد چرا که در آن اطلاعات حیاتی یک کشور از طریق یک نظام سازمان یافته و منابع انسانی در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار می گیرد.

جرم جاسوسی شامل جرایم تسلیم نقشه، اسرار، اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی یک کشورمی شود که در ماده 501 قانون مجازات اسلامی ایران مورد حکم قانون گذار قرار گرفته است. در این تحقیق که به شیوه تحلیلی، توصیفی صورت گرفته است به تحلیل این جرم به صورت تطبیقی بین قوانین جزای ایران پرداخته ایم. در مبحث اول ابتدا به تعریف و مفهوم این جرم سپس تاریخچه این جرم پرداخته شده است و در مبحث دوم جرم جاسوسی در قانون مجازات ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

از آنجایی که جرم خیانت در امانت از دسته جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود و در امور روزمره مردم جامعه ما (مثل امانت دادن، عاریه دادن، اجاره دادن و…) قابل ارتکاب می باشد. لازم و ضروری دیده شد که تحقیقی جامع و مانع نسبت به این جرم تهیه شود تا نقایص تحقیقات و مقالات پیشین را جبران نماید. زیرا اغلب مؤلفینی که در قالب کتاب، تحقیق و مقاله این موضوع را مورد کنکاش قرار داده اند نسبت به نکاتی که جنبه ابهام و اجمال دارند تنها با بیان نظر خود اکتفا نموده اند. ولی در این تحقیق سعی شده علاوه بر بیان نظریه سایر حقوقدانان، یک نظریه جامع و کامل و در صورت لزوم یک راه حل مناسب برای برطرف نمودن نقایص قانونی ارائه شود. طبع قضایی برخی از جرایم از قبیل جرم خیانت در امانت به نحوی است که ارتکاب آن مستلزم وجود عناصر و اجزای خاصی است. به طوری که در اثر وجود و اجتماع آنها بر روی هم، آن عمل مجرمانه مورد نظر مقنن، شکل خارجی پیدا می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد