ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
کار تحقیقی
رشته حقوق
چکیده:
تحقیق حاضر در مورد بررسی دو عقد رایج، صلح و هبه است . موضوعی که علاوه بر مطرح بودن آن در فقه اسلامی ، دارای جنبه های دیگر است که می تواند در علوم دیگر مثل اخلاق و جامعه شناسی و علوم سیاسی نیز مطرح شود. به همین دلیل از تعریفی که فقها از آن نموده اند که هی عقد شرع لقطع التجاذب ، و بررسی دلائل مشروعیت آن از آیات پی می بریم که شاید هیچ عقده ای از عقود نباشد که تا این مقدار مورد توجه شارع قرار گرفته و به آن سفارش نموده است وبه همین جهت به آن سید العقود می نامنددر خصوص ماهیت عقد صلح نظرات مختلف می باشد برخی از جمله نظر مشهور فقها امامیه از جمله شهید اول و شیخ طوسی و سایر فقهامی گویند عقدمستقل است و تابع شرایط هیچ یک از عقود نمی باشدبرخی از فقها امامیه معتقد به تبعی بودن عقدصلح می باشند و نظر مشهور اهل سنت هم بر تبعی بودن عقد صلح می باشد؛ در این تحقیق سعی بر این است که عقد صلح در مقام سایر عقود (هبه) بررسی و تاثیر آن درعقد هبه و تاثیر عقد هبه در صلح از نظر استقلال صلح یا تبعی بودن آن نتیجه گیری شود. بنابراین پس از بیان معنای لغوی و تعاریف اصطلاحی ؛ ماهیت عقد صلح و هبه را از دیدگاه های مختلف بیان خواهیم کرد.
کلیدواژه: صلح-عقد-هبه–تسالم
مقدمه:
با توجه اینکه عقد صلح و هبه یکی از عقود شرعی بوده و دارای سابقه و قدمت طولانی در فقه امامیه و عامه می باشد و از طرفی بعضی عقود در حقوق مدون به صورت رایج رخنه کرده و گاهاً نظریه پردازان علم حقوق را دچار دوگانگی و برداشتهای متفاوت از معانی مختلف عقود نموده اند وحتی گاهی مرتکب اختلاط در معانی و آثار و احکام عقد صلح با هبه می شوند به نحوی که بعضی فقها و یا حقوقدانان گاهاً از استقلال و استحکام عقد صلح غافل بوده و آن را نوعی عقد تبعی به تبعیت از عقد موضوع صلح دانسته اند به نحوی که اعلام نموده اند که عقد صلح کلیه آثار و احکام خود را از عقد موضوع صلح می گیرد ولی غافل از اینکه آثار و شرایط خاصه عقد هبه به عقد صلح منتقل نمی گردد؛ لذا برآن شدیم عقد صلح و تاثیر متقابل آن با عقد هبه را بررسی نمود.