پایان نامه :مدیریت دانش و تاثیر آن بر خلق ثروت در سازمان


مدیریت دانش و تاثیر آن بر خلق ثروت در سازمان

مطالعه موردی شرکت بازاریابی بادران گستران

رشته: مدیریت

چکیده:

سازمان های دانش محور از طریق مدیریت دانش، به دنبال ایجاد ارزش و ثروت آفرینی در سازمان های خود هستند. در این سازمانها اهمیت نسبی ماده (فیزیکی) کم رنگ شده و منابع غیر فیزیکی جایگاه ویژه ای دارند. در چنین سازمانهایی دانش به عنوان یک فاکتور کلیدی در امر ارائه خدمات محسوب می شود. در این پژوهش نیز مسئله اصلی بررسی رابطه دو متغیر مدیریت دانش و ثروت آفرینی (خلق ثروت) در سازمان می باشد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان شرکت بازرازیابی بادران گستران تشکیل داده اند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 30 نفر استفاده شده است. روش آماری در پژوهش حاضر حل آمار توصیفی و آمار استنباطی است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی استفاده شده که از روش ضریب همبستگی پیرسون می باشد.

در پایان محقق توسط آزمون های آماری به این نتیجه رسید که بین مدیریت دانش و مولفه های آن با خلق ثروت رابطه معنادار و مستقیمی برقرار می باشد.

  مقدمه:

ما نه تنها در هزاره جدید، که در عصر جدید زندگی می کنیم. در این دوره، اصطلاحات گوناگونی مثل عصر فراصنعتی (هوبر، 1990) عصر اطلاعات (شاپیرو و واریان، 1999) موج یا جامعه دانشی (دراکر، 1993) برای توصیف وضعیت کنونی به کار می روند. صرف نظر از اصطلاحات مذکور، اغلب صاحبنظران معتقدند که یکی از موضوعات مهم مطرح شده دراین دوره، مفهوم مدیریت دانش است؛ مفهومی که هیجان ایجاد کرده و باعث بحث و مناظره فراوان شده است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل است و به چالش های اخیر برای افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرایند های تجاری محور، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش براساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود (گراور و داونپوت، 2001)

چنین تغییر جهت اساسی و در سطح بالایی، پیامدهای مهمی در فرایند های سطوح میانی و پایانی در سازمان دارد. در حقیقت، جذب و بکارگیری مفاهیم، ابزارها، تکنیک ها و استراتژی های مدیریت دانش در تحولات آینده، به منظور استقرار شرکت های دانش محور، به سادگی امکان پذیرنیست؛ چرا که نیازمند انتخاب صحیح ابزارها و تکنیک هایی است که به شیوه ای هماهنگ به کار گرفته شوند. به منظور انتخاب صحیح نوع تکنولوژی یا تکنیک ها، درک زیر ساخت های تکنولوژی موجود، ساختار سازمانی و زیر ساخت های تجاری و فرهنگی ضروری است. علاوه براین، درک چگونگی ترکیب این اجزا برای دستیابی به کارایی و اثر بخشی سازمان، اهمیت زیادی دارد که این خود، منجر به کسب اهداف سازمانی می شود. به منظور تبدیل شرکت به مؤسسه ای دانش محور از طریق تکنولوژی ها و استراتژی های مدیریت دانش، ضروری است که درابتدا، پویایی های نهفته در اقتصاد دانشی، دانش و مدیریت دانش مطرح شود. از سوی دیگر برخورداری ازاطلاعات سامان یافته که دارای ارزش افزوده باشد برای ادامه حیات سازمانها ضروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد