بررسی رابطه میزان افسردگی دانشجویان پسرخوابگاهی دانشگاه اراک


پایان نامه رشته روانشناسی/ علوم اجتماعی

چکیده پژوهش:

پژوهش حاضر که تحت عنوان بررسی رابطه میزان افسردگی دانشجویان پسرخوابگاهی دانشگاه اراک با پیشرفت تحصیلی آنها انجام گرفت,هدف آن تعیین رابطه بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و همچنین تعیین میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. در حقیقت این پژوهش برای جواب دادن به این سوال انجام گرفت که آیا ارتباطی بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پسر خوابگاهی دانشگاه اراک وجود دارد؟   

برای رسیدن به اهداف مذکور ابتدا مهمترین دیدگاه ها و نظریه های مختلف روانشناسی در زمینه افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند وسپس به بررسی یافته های پژوهشی در زمینه رابطه افسردگی با پیشرفت تحصیلی پرداختیم، سپس در فصل سوم پژوهش یکصد نفر از دانشجویان خوابگاهی را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار دادیم.

روش تحقیق در این پژوهش از نوع زمینه یابی می باشد. داده ای مورد نظر برای متغیر افسردگی از طریق پرکردن سیاهه افسردگی بک و برای پیشرفت تحصیلی معدل ترم گذشته دانشجویان جمع آوری شد.

برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج مبین این است که بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد,یعنی هر چه افسردگی بیشتر باشد پیشرفت تحصیلی پایین تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد